Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

10 miljoner ska sälja in nytt el-bolag

Publicerad: 17 november 2008, 15:53

I april startar det nya elhandelsbolaget Din El. Här är lanseringskampanjen för 10 miljoner som ska sätta namnet på kartan.


Göteborg Energi och Vattenfall upplöste samarbetet i Plusenergi och bestämde sig för att istället sälja el under egna varumärken. Göteborg Energis nya elhandelsbolag heter Göteborg Energi Din El. Bolaget startar inte förrän den första april men redan nu kör bolaget igång lanseringskampanjen. Kampanjen är signerad reklambyrån Shout och Stark Film och event.

– Vi lanserar ett helt nytt elhandelsbolag och nu berättar vi på ett nytt sätt vilka vi är och hur det nya bolaget kommer att se ut. I reklamfilmerna fokuserar vi på att många av våra kunder har starka åsikter om oss och om branschen och att vi vill att de ska höra av sig till oss och berätta vad de tycker, säger Ann Törnblom, informationschef på Göteborg Energi.

Kampanjen kommer att gå lokalt i Göteborg med omnejd. Huvudmedia för kampanjen är tv men den kommer även att synas utomhus, dagspress, lokaltidningar samt på webben.
Budget för kampanjen ligger på 10 miljoner kronor.

Bakom kampanjen står Plusenergis och Göteborg Energis gamla byråer.
– Göteborg Energi har jobbat med Stark i drygt tio år och Shout är den nuvarande byrån på Plusenergi. Det kändes helt rätt att fortsätta med dem.

Alla andra verkar fokusera på miljö. Varför valde ni en annan väg?
– Så här i lågkonjunkturens tecken valde vi att istället satsa på kunderna och vad de tycker. Nu är det igenkänningsbiten vi måste jobba på och det gör vi bäst genom att ta reda på vad kunderna vill. Om det sedan visar sig vara fel så kör vi kanske miljö i nästa kampanj. Men det ska bli spännande att se vad vi får för valuta för det här, säger Ann Törnblom.

Kampanjen, som startade idag måndag, är första etappen. I april, i samband med öppnandet, kommer del två. Den kampanjen kommer att bygga på de svar som kommer in från kunderna.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.