Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

10 sämsta företagen på hållbarhet

Publicerad: 14 oktober 2015, 08:01

Ryanair, Svenska Postkodlotteriet och Tre. Det är företagen som bottenrankas av svenskarna när det gäller hållbarhet.


Ämnen i artikeln:

HållbarhetCSRFacebookRyanairMcDonald'sCoca-Cola

I dag presenteras Hållbarhetsbarometern där ekonomiforskaren Tony Apéria vid Stockholms universitet har undersökt svenskarnas syn på hur hållbara olika företag är. Totalt har 6000 personer intervjuats, och i hållbarhetsbegreppet ingår saker som goda arbetsvillkor, samhällsansvar och innovationer för ett hållbart samhälle.
– Sysselsättningen stucker ut som den absolut viktigaste frågan när företag rankas efter hållbarhet. Det räcker alltså inte med att vara duktig på miljö och klimatfrågor, säger han till Dagens Industri.

I toppen hamnar The Body Shop, som av svenskarna anses vara mest hållbara, följda av Ikea och Volvo. I botten hamnar notoriskt skandalomsusade flygbolaget Ryanair.
– Det är inte oväntat. Bolaget har dåligt rykte. Flyg är dessutom en bransch som får stryk när det gäller klimatfrågan, säger Tony Apéria till DI.

Noterbart är också att flera av bottenplaceringarna innehar av amerikanska storföretag som Coca-Cola och McDonald's – men också det sociala nätverket Facebook.

Hållbarhetsbarometern har gjort i samarbete med Nordic Brand Positions.

Företagen i topp:
1. The Body Shop
2. Ikea
3. Volvo Cars
4. Lantmännen
5. ICA
6. Apoteket
7. Systembolaget
8. Electrolux
9. Clas Ohlson
10. Valio

Företagen i botten: 7
1. Coca-Cola Company
72. Facebook
73. McDonalds
74. Norwegian
75. Nestlé
76. Media Markt
77. Telenor
78. Tre
79. Svenska Postkodlotteriet 80. Ryanair

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.