Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”100 sätt att #göraskillnad” utmanar Sverige i civilkurage

Publicerad: 25 Augusti 2014, 12:58

Raoul Wallenberg Academy vill få fler människor att träna sig i civilkurage. –Utmaningarna kommer handla om vad varje person kan göra för att bidra till ett tryggare samhälle, säger Natalie Verständig, projektassistent på Raoul Wallenberg Academy, till Resumé.


I samband med Raoul Wallenbergdagen den 27 augusti lanserar Raoul Wallenberg Academy kampanjen "100 sätt att göra skillnad". Syftet med kampanjen är att uppmana fler människor att agera medmänskligt i vardagliga situationer.

–Vi tror att alla människor kan träna upp sitt civilkurage precis som med vilken annan färdighet som helst. Genom att samla fler vardagsberättelser om civilkurage på ett och samma ställe hoppas vi kunna skapa en debatt, säger Natalie Verständig, projektassistent på Raoul Wallenberg Academy till Resumé.

På onsdag presenteras listan över de 100 utmaningar som valts ut. Förslagen har hämtats från diskussioner på sociala medier och genom workshops i Almedalen. Totalt har ca 400 förslag skalats ner till en lista med 100 utmaningar.

–Utmaningarna kommer handla om vad varje person kan göra för att bidra till ett tryggare samhälle. Dels hur man kan agera om någonting händer och dels hur man kan verka proaktivt för att skapa ett medmänskligare samhälle.

Onsdagen den 27 augusti släpps listan med utmaningar på www.goraskillnad.nu. Dessutom kommer projektet gå att följa under #göraskillnad.

Vad har ni för förväntningar på kampanjen?
–Förhoppningen är att kampanjen får ett stort genomslag och att sidan kommer uppmana till många diskussioner och nya förslag. Vi har inget slutmål för kampanjen utan hoppas att den kommer växa och fortsätta diskuteras, säger Natalie Verständig.

Erik Ullenhag, Carl Bildt, Lena Adelsohn Liljeroth och Veronica Palm är några av de politiker som kommit med förslag till kampanjen.

Susanna Sköld

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.