Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

100-wattaren får ny kategori – skapad av Berghs-studenter

Publicerad: 30 April 2018, 08:42

100-wattaren får specialpriset 100-fattaren som lyfter kampanjer som "fattar konsekvenserna av ens reklam och arbetar ansvarsfullt och aktivt med inkludering och att motverka skeva ideal". Priser är en idé på initiativ av studenter från Berghs School of Communication.


Ämnen i artikeln:

Berghs100-wattarenReklam

Idén till priset bygger på en brief som intressorganisationen Sveriges Annonsörer gav till Berghs-studenterna med budskapet:

"Reklam har en enorm makt och påverkan, så vilket ansvar har och tar annonsörer för sin reklam och hur kan de ta mer ansvar när det kommer till psykisk ohälsa och skeva ideal?"  

Under två dagar fick18 studentgrupper med totalt över 100 studenter arbeta med briefen och presentera sina idéer.

Det vinnande bidraget, som en enhällig jury bestående av representanter från Sveriges Annonsörer och Berghs, föll för var "100-fattaren", en idé som nu blir verklighet.

100-fattaren blir ett specialpris under 100-wattaren som belönar Sveriges effektivaste reklam.

– Nivån på bidragen som studenterna presenterade var genomgående väldigt hög. Vinnaren, 100-fattaren, lyfter problemet och ansvarsbilden av reklamen på ett smart sätt och vi tror att genom att lyfta fram goda exempel kan vi inspirera fler att göra än bättre och mer ansvarsfull och inkluderande kommunikation, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på intresseorganisationen Sveriges Annonsörer i en kommentar.

– Vi är jätteglada över att Sveriges Annonsörer valde att förverkliga 100-fattaren. Även om anledningarna till psykisk ohälsa kan vara flera, så är vi övertygade om att reklam som når unga kan vara en bidragande faktor. Vi själva ska snart ut i branschen och utifrån vetskapen om den inneboende makten i kommunikation så vill vi uppmärksamma problemet på ett sätt som uppmuntrar och motiverar människor att arbeta för att lösa problemet istället för att enbart komma med pekpinnar. Med det sagt så hoppas vi att fler där ute fattar effekterna av den kommunikation man skapar, tar ansvar och arbetar för att motverka de negativa konsekvenserna den kan leda till, säger vinnargruppen i en kommentar.

Arbetsgrupp, Berghs School of Communication:
Sara Sällberg, Lamin Ceesay, Denise Nyberg, Sanna Gustavsson, Nathalie Blücher, Victor Lindkvist och Mikaela Sandström.

Juryn för 100-fattaren meddelas senare. Priset  kommer att delas ut på 100-wattsgalan den 29 november.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Berghs100-wattarenReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.