Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

100-wattaren görs om

Publicerad: 13 maj 2013, 06:28

Sveriges Annonsörers och Komms reklamtävling i effektivitet – 100-wattaren – får nya inslag.
I kommande upplagan tävlar man med case och inte med kampanjer.
100-wattaren får även ett nytt tävlingssystem.


Ämnen i artikeln:

100-wattarenSveriges Annonsörer

Det är casen som lyfts fram i årets 100-wattare som avgörs i oktober.

”Ett case kan utgöras av en kampanj med flera enheter eller av  en enskild kommunikationsinsats, såsom en förpackning. Det viktigaste  är inte antal enheter eller vilka medieval som gjorts, utan vilken  effekt insatsen haft för att nå annonsörens målsättningar”, skriver arrangörerna i ett pressmeddelande.

– Det  känns som ett naturligt steg för oss att belöna såväl kampanjer som  enskilda kommunikationsinsatser. Idag kan reklam och kommunikation se  väldigt olika ut i och med alla nya medier som finns. Det viktigaste är  inte storleken på ett case utan att den tävlande bevisar att casets  kreativitet har lett till att annonsören uppnått sina mål med  kommunikationen, säger Jannice Borekull, chef för utbildningar och event på Sveriges Annonsörer.

Arrangörerna presenterar även ett nytt tävlingssystem där säkerheen är prioriterad.

–  Då man ska bevisa vilken effekt ens case har haft så efterfrågar vi  underlag som stödjer påståendet. Det är för många känsliga uppgifter så  vi har varit väldigt måna om att vårt nya system ska vara extremt  säkert. Dessutom har vi sett över tävlingsförfarandet, så att det ska  bli enklare att tävla, säger Jannice Borekull.

Man kan lämna in tävlingsbidragfram till den 3 september.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.