Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag25.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

100-wattarens contentbyrå

Publicerad: 23 Maj 2013, 06:49

Jannice Borekull (t.v) chef utbildningar och events på Sveriges Annonsörer, Carolina Diniz produktionsledare 100-wattaren, Peter Willebrand (längst upp till höger) redaktionschef Nordiska Tidningsbolaget och Håkan Lövström vd Nordiska Tidningsbolaget

Foto: Pressbild.

Sveriges Annonsörers årliga reklamtävling 100-wattaren belönar reklam som fungerar. Det vill säga som har gett bevisad effekt. Kampanjen för årets 100-wattare ska dock fokusera på innehåll. Kampanjen är signerad contentbyrån Nordiska Tidningsbolaget.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Kommunikationsbyråer100-wattarenSveriges AnnonsörerNordiska Tidningsbolaget

100-wattaren har tidigare arbetat med byråer som Lowe Brindfors, Mc Cann  Stockholm och Prime. 100-wattaren har nu bytt byrå till Nordiska  Tidningsbolaget.

Sveriges Annonsörers årliga tävling belönar reklam  som har gett bevisad effekt genom hög kreativitet. Fokus ligger på att  mäta effekt.

Årets kampanj ska dock fokusera på själva innehållet. Målet är att bredda intresset för tävlingen:
– 100-wattaren  är en etablerad reklamtävling. Samtidigt ser många den som en tävling  bland flera andra. Det är i huvudsak byråerna som tävlar, men  100-wattaren borde vara en lika stor självklarhet för annonsörerna,  säger Peter Willebrand, redaktionschef på Nordiska Tidningsbolaget i en  kommentar.

Nordiska Tidningsbolaget producerar Sveriges  Annonsörers medlemstidning Annonsören sedan två år tillbaka samt  100-wattarens bilagor.

Nu utvidgas alltså samarbetet till att omfatta  hela 100-wattskampanjen, vilket även inkluderar själva  tävlingsförfarandet samt prisutdelningen.

Sveriges Annonsörers chef  för utbildningar och event, Jannice Borekull, anser att 100-wattaren är  en tävling för såväl byråer som annonsörer, vilket också ska speglas i  kommunikationen för densamma:
– 100-wattaren är ju inget mål i sig,  utan snarare ett medel. Ett medel för att få branschen i allmänhet, och  våra medlemmar i synnerhet, att inse vikten av att sätta upp mål och  mäta effekten av de investeringar man gör i reklam och marknadsföring.  Det kommer vara stommen i kampanjen, oavsett kanal, säger Jannice  Borekull chef för utbildningar och event på Sveriges Annonsörer i en kommentar.

Hon tycker också att valet av en contentbyrå  ligger helt rätt i tiden.
– Genom ett relevant innehåll skapar man ett  värde för mottagaren och därmed också ofta en högre trovärdighet. Därför  känns det kul att även jobba fullhjärtat med kampanjen för 100-wattaren  utifrån ett contentperspektiv, säger Jannice Borekull i en kommentar.

100-wattaren har funnits sedan 1990. Tävlingen består av sex kategorier:
Konsument, Producent, Ideellt, Smart, Internationellt och Långsiktigt. Priset delas ut i valörerna 50, 75 eller 100 Watt.

Tävlingen arrangeras inte bara av Sveriges Annonsörer, utan även Sveriges Kommunikationsbyårer.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.