Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

100-wattsvinnaren om mäns våld mot kvinnor stoppades av Facebook

Publicerad: 15 November 2017, 13:43

Glada vinnare på Markus Reklambyrå under gårdagskvällen.Från vänster: Martin Hultgren, Ludwig Roth, Berni Kalle, Gustav Andersson, Anna Sjövall-Hallin, Per Nelson och Tomas Nilsson.

Foto: Jonas Borg

Reklambyrån Markus i Linköping vann 100-wattaren i kategorin ideellt med sin film för Kvinnojouren Ellinor. För Resumé berättar byråns kreatör Ludwig Roth om idén bakom Facebookfilmen som nätjätten plockade ner. Utan förklaring.


Ämnen i artikeln:

Reklambyråer100-wattarenMarkusReklam

Facebookfilmen för Kvinnojouren Ellinor var den första enheten som Markus Reklambyrå tog fram åt organisationen. Kund och byrå träffades först förutsättningslöst och idén om en Facebookfilm kom snabbt upp på en post-it-lapp. Kvinnojourens budget var begränsadoch reklambyrån, produktionsbolaget Gryt Film och skådespelarna fick lägga ner nästan samtliga timmar ideellt. Efter att ha valt ett annat huvudspår under en tid valde man till slut att plocka upp idén igen. Idén togs fram under några månader, berättar byråns kreatör Ludwig Roth för Resumé.

– Facebook var en bra lösning för det tema som Kvinnojouren jobbar emot. Dels för att de har en begränsad mediebudget att arbeta med, men också eftersom vi trodde att det här var ett tema där människor, om filmen var tillräckligt bra, skulle vara beredda att dela med sig av sina historier och sprida till andra frivilligt. Det är ju ett viktigt ämne som engagerar och väcker en diskussion.

Markus Reklambyrås film för Kvinnojouren Ellionor syftade till att lyfta fram det stora mörkertalet när det kommer till våld i nära relationer. I filmen lutade sig byrån mot en av de största begränsningarna med Facebook, att video inte automatiskt spelas med ljud.

Allt för att berätta om hur många kvinnor gömmer sig bakom en putsad fasad av lycka. Med ljudet avstängt ser det ut som ännu en person som enligt konstens alla regler ska berätta om sitt framgångsrika liv. Men genom minspelet förstår man att det är någonting inte stämmer. Att det rör sig om ett destruktivt förhållande får tittarna reda på när ljudet slås på.

Idén om en Facebook-film kläcktes när byrån läste en artikel om att 85 procent av videorna på nätverket spelas upp utan ljud på grund av Facebooks autostarten för video.

– En stor del av arbetet gjordes i researchen vilket var avgörande för att hitta rätt ton och skapa intresse på rätt sätt. För mig blev själva processen en stor ögonöppnare. Bara en sådan sak som normaliseringen av våldet där nivån stegras upp i tystnad under en längre tid. Det är en komplicerad process som tar tid att sätta sig in i. Jag kommer antagligen aldrig att uppleva hur det känns att utsättas för våld i en nära relation, men det här projektet har gett mig en mycket större förståelse för hur komplicerat det är att vara fast i en sådan situation, säger Ludwig Roth.

Efter ungefär en vecka fick filmen 10 000 delningar på Facebook innan den plockades ner. Utan förklaring.

– Vi hade ett bra momentum som tyvärr avbröts ganska snabbt. Det var många kvinnor som delade med sig av sina erfarenheter. Men vi tappade lite fart när Facebook tog ner filmen.

Har du några tankar kring varför den togs ner?
– Det kan jag bara spekulera i, men filmen fick ju snabbt väldigt stor spridning och i samband med detta kanske det var flera män som kände sig träffade och anmälde filmen till Facebook. Det kan ha haft betydelse.

Filmen lades upp igen, men fick då inte riktigt samma snabba delningshastighet som i den första vändan. Arbetet gav dock ringar på vattnet och efter kampanjperioden har Kvinnojouren Ellinor bland annat använt filmen som utbildningsmaterial och den har även visats i samband med en internationell konferens på temat kvinnovåld som hölls på Island tidigare i år.

I samband med kampanjen tog Reklambyrån Markus även fram informationsblad i samband med alla hjärtans dag. Dessa hade formen av grattiskort där framsidan bar texten "Jag älskar dig". Den andra sidan illustrerade, precis som ljudet i filmen, en annan del av verkligheten: "Älskar dig så mycket att om du lämnar mig dödar jag dig".

Vad blir nästa steg?
– Vi hoppas att det blir ett nästa steg snart där vi kan inrikta oss på att få fler människor att hjälpa till som volontärer. Men det beror så klart på när Kvinnojouren får möjlighet att genomföra en ny kampanj. En möjlig fortsättning skulle även kunna vara att satsa på att nå ut till nya målgrupper, som exempelvis nyanlända Kvinnor som vi kanske missade förra gången.

För något år sedan vann Markus Reklambyrå silverägg och diplom på Guldägget. De har också vunnit Svenska Publishingpriset och flera designpris, men det här slår högre säger Ludwig Roth:

– Det känns fantastiskt roligt att vinna som en av få byråer utanför storstäderna med en kund som dessutom få känner till. Det visar att det går mäta sig med de bästa, även om resurserna inte är lika stora som storbyråerna. – 100-wattaren är ett kvitto på att vi kan få stort genomslag med ordentligt insiktsarbete och ett emotionellt budskap i en viktig fråga.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.