Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

11 kreatörer: Så går det för Sverige i Cannes

Publicerad: 15 juni 2018, 12:28

Foto: Yasmine Winberg

Snart smäller det – vi pratar om Cannes Lions 2018. Pee Ad och The Original Brushes of Edvard Munch är storfavoriter till att ta hem lejonen, när kreatörerna tippar.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerCannes Lions 2018Cannes LionsCannesReklam

Cannes 2017 gick inte till historien för Sveriges del. Totalt 21 lejon delades ut till svenska byråer – jämfört med 54 priser 2016 (rekord!) då Swedish Number dominerade.

Kommer vi återhämta oss 2018? Vi frågade några av Sveriges bästa kreatörer om Sveriges vinstchanser i Cannes.

Resumés medarbetare Julia Lundin och Thomas Nilsson är på plats i Cannes. Vill du ha stenkoll tävlingen– läs Resume.se under hela nästa vecka.

Frågorna:
1. Vilken eller vilka svenska kampanjer tror du kommer att vinna i Cannes i år?
2. Hur tror du att Sverige kommer att stå sig generellt i år?

Daniel Vaccino, copywriter, Åkestam Holst
1. Nu råkar jag ju jobba på Åkestam Holst, men jag tror det kan gå bra för Åkestam Holst. Kiss-annonsen för Ikea är en tänkbar vinnare, även ”Voice of Change” och ”Billboards Beyond borders” tror jag kan ligga bra till – i kategorin "digital inomhus-utomhus/hackigt som tänjer på gränserna men inte på lagen." DDB NOOOOOOOOORD med Klarna förstås, Forsman med Oatley och Volvo, seniora Gamers möjligtvis, Abbys pensel-pryl är ju mycket fin, och sen tror att bidrag som till exempel Filmtegration och Nya Rikssvenskan kan vinna också – om de lyckas översätta kontexten i sina bidrag på rätt vis.
2. Bra, men inte bäst. Tror det blir 1-2 GP, 7 guld och oräkneliga silver, brons och nommar.

Linnéa Gardefjord, art director, King
1. Det brukar ju alltid vara lite skillnad mellan mina åsikter om vad som är världens bästa reklam och Cannes juryns. Men om jag ska gå på några som jag tror vi båda tror på så: Billboards beyond borders, Ikea Pee ad, Adobes Edward munch brushes, Sweden on Airbnb och The voice of change. Sen hoppas jag på storvinst för studenterna i Future lions.
2. Du menar hur Åkestam Holst kommer stå sig? De kommer stå högt.

Linda Elers, creative director och partner, M&C Saatchi
1. Jag tror att Sverige för första gången på länge har chans att vinna i print med IKEAS Pee-ad. Åkestam har nog bra chanser i andra kategorier också, till exempel med deras Irresistible Pointless Trueview Ads för IKEA och The Voice of Change för EuroPride. Annars tror jag att Forsmans Sweden on Airbnb ligger bra till. Hoppas också på deras fantastiska film 'Boxes' för UBER.
2. Jag tror att det blir ett bra år. Men det är alltid svårt att veta med Cannes, där helt obegripliga saker kan vinna – och fantastiska falla bort.

Ludvig Ehrenstråhle, Creative Lead, McCann
1. The Original Brushes of Edvard Munch är säkert på mångas listor, även min. Audis Safety Code borde ha samma vinstchans på bortaplan som på hemmaplan. Logo Switch för samma nämnda bilmärke kan vara årets smartaste sponsoraktivering.

Hoppas även att Silver Snipers träffar målet. Hur befriande är det inte att det som gamers, unga som vuxna, tog till sig inte var en content-influencer-chatbot utan ett gäng gråhåriga n00bs som behövde mer än 1,7 sekunder på sig för att göra succé?

The voice of change borde vara lätt för vilken jury som helst att förstå och ta till sig. Hoppas dom gör det. Bara tålamodet och planeringen bakom är värd att belönas. Om inte där så här.

Är det rumsrent att ta med ett av våra egna bidrag? Äsch. Sista tippet blir The walk för Getinge. En bubblare i sammanhanget men med en solklar chans i health-kategorin. Håller tummarna för medtechmarknadsföring, duktiga kollegor och aktien i största allmänhet.

2. Det känns som ett medel-år för Sverige. Mer lagom än Humanium-nivå. Hoppas jag har fel. Pee Ad vinner såklart en del, men årets stora segrare blir Lindapojkarna för Drömelvan av Linda Elers. En lågoddsare.

Emma Blom, vd, Social Industries
1. The original brushes of Edvard Munch kommer ju få hem någonting i alla fall?
2. Det blir nog inget rekordår, men jag måste också säga att långt ifrån allt imponerar i år. Och det som gör det är ofta en superidé som faktiskt inte lyckats nå ut och det där har jag så svårt för. Jag tycker inte det håller kreativ höjd om det inte lyckas beröra fler människor än branschen oavsett hur hyllat det blir där… Åter andra saker skulle jag kunnat hugga av mig ett finger för att ha vårt namn under.

Frida Siversen Ljung, copywriter, Nord DDB
1. Pissannonsen förstås! Penslarna absolut. Voice of change antagligen. Safety code, kanske det. Japp!
2. Det känns ju som ett habilt mellanår, meeeen man får hoppas på många stolpe in!

Hedvig Hagwall Bruckner, art director, King
1. Tror att IKEA pee ad och Adobe Original Brushes har möjlighet att vinna något.
2. Jag har inte så stora förväntningar på svenska framgångar i år, men eventuellt kan det vara för att jag inte har överblick över allt som gjorts.

Jörgen Berglund, art director, Volt
1. IKEA Pee Ad och The Voice of Change är mina ”enkla” svar. Gillar verkligen The Original Brushes of Edvard Munch så det vore superkul om den vann. Och om jag ska strunta i att vara ödmjuk så vill jag mer än något annat att ”Vi låter Sverige vara i fred” plockar en shortlist.
2. Det kommer gå ok. Thailand däremot, jäklar vad några av deras reklamfilmer är mäktiga, knasiga, orelevanta och ramla-av-stolen-bra på ett helt overkligt sätt. Älskar skiten.

Samuel Skwarski, creative/PR, Volontaire
1. Pee Ad och Billboards Beyond Borders och av Åkestam Holst, Uber Boxes av F&B, Brushes of Edward Munch (om den inte redan tävlat?) av Abby Priest, har potential att ta hem lite priser. Volts jobb för Försvarsmakten med om enheterna låter sig översättas. Och måste även tro att några av våra egna jobb har chansen, men no namedrop no jinx.
2. Jag tror att de nya reglerna kommer bidra till färre svenska priser då ett riktigt starkt bidrag inte längre kommer kunna kamma hem 10+ priser. Åkestam Holst kommer ha ett kanonår, precis som på guldägget. Däremot tror jag man kommer snuvas på Grand Prix-vinsterna i år. Vi hoppas givetvis på våra inskick, men därutöver tror jag F&B, DDB, Edelman Deportivo och Volt är de svenska byråer med störst chanser på statyetter.

Björn Ståhl, executive creative director, Ingo Sthlm
1. Finns ingen jättevinnare från Sverige i år och svårt att plocka självklara vinnare. Lite tråkigt år. F&B kan vinna i craft med sin Volvofilm “Things” och kanske nåt Lejon för Sweden on AirBnB. Ikea Pee AD kommer garanterat få guldlejon o flera lejon till om dom gjort ett smart inskick. Samma med Edward Munchs penslar. Prides Voice of Change har stora möjligheter i audiokategorier. Tror också att vi har möjligheter med Folkoperan och ett par andra kampanjer.
2. Någonstans runt 20 lejon blir det nog.

Oskar Hellqvist, creative director, Abby Priest
1. Tror Åkestam har bäst chanser med IKEA Pee Ad. Möjligen även deras Audi Safety Code i Mobile samt Voice of Change för EuroPride i Radio & Audio. Forsmans Moments för Volvo samt Sweden on AirBnb har också vinnarpotential. Sen hoppas jag givetvis även att vi tar hem något med vårt case Original Brushes of Edvard Munch för Adobe.

2. Tror det blir okej, men inget överdådigt.

***

Vi ses i Cannes! Kontakta gärna oss för tips och intervjuer.

Julia Lundin: julia.lundin@resume.se, 070 730 96 88
Thomas Nilsson: thomas.nilsson@resume.se, 073 558 65 81

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.