Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

12 medelålders stjärnor som driver framtidens reklam

Publicerad: 3 november 2014, 10:52

Foto: Colourbox.

20 procent av alla digitala annonser köps via programmerade köp idag, enligt IAB. Adweek har nu identifierat tolv stjärnor som driver den utvecklingen. Den gemensamma nämnaren är att alla är runt 40 och uppåt och tror stenhårt på utvecklingen av programmerade reklamköp.


Ämnen i artikeln:

AOLOmnicomIAB

Marknadsförare har upptäckt att ny teknik kan användas för att skräddarsy kampanjer på ett helt annat sätt än tidigare och skapa livslånga relationer med sina kunder, enligt Adweek.

Adweek har nu identifierat de 12 klarast lysande stjärnorna när det gäller att utveckla framtidens sätt att jobba med reklam.

Här är listan.
1. Kamakshi Sivaramakrishnan. 39 år och vd för Drawbridge som skapar data för mobil marknadsföring. Företaget sitter på ett "ekosystem" av annonsutbyten och sammanställer data som kunderna kan använda i kampanjer som går tvärs över olika enheter. Företagets vd har sagt att hon försöker att demokratisera identiteter så att konkurrenter som Facebook inte är de enda bolagen med direktaccess till kunderna.

2. Omar Tavakol. 46 år och chef för Oracle Data Cloud. Han var en av grundarna av BlueKai, som såldes till Oracle tidigare i år och innebar en milstolpe för programmerade köp, enligt Adweek. Oracle Data Cloud är en plattform med över 1 miljard anonyma användarprofiler och innebär att man kan göra skalbara kampanjer och skapa relevant innehåller över kanaler som online, mobilt, sök, sociala medier och video.

3. Stephan Beringer. 51 år och vd för VivaKi Data, vilket är grenen för automatiserade köp inom Publicis-gruppen. Han leder on-demand-tjänster som gör att annonsörer kan gå tvärs över olika plattformar. Han ser nästa år som en vändpunkt för just annonsteknik och räknar med att man det året löser problem som annonsbedrägerier, falska klick och annat, vilket gör pendeln i stället svänger tillbaka till att skapa relevans, starka relationer och resultat.

4. Joshua Koran. 44-år. Vice vd för produkthantering på Turn. Joshua Koran ses som en riktig trollkarl när det gäller att hjälpa varumärken att fatta vettiga reklambeslut, enligt Adweek. Han menar att det går att underhålla livslånga kundrelationer genom smälta samman automatisering och olika former av teknik. Turn skapar skräddarsydda verktyg för annonsörer.

5. Bridget Bidlack. 43 år och vice vd för företagsprodukter på RocketFuel. Hon blev en del av RocketFuel efter att hennes företag [x+1] köptes upp av densamma. Hon menar att automatiserade köp har utvecklas bortom realtidsköp av reklam till direkta konsumentköp i stället.

6. Deanie Elsner. 51 år och marknadschef för Kraft. Företaget tillhör en av de stora annonsörer som verkligen har tagit till sig programmerade reklamköp. Kraft använder Turn som partner och kör kampanjer för 30 av sina varumärken genom plattformen. Kraft har nått en 200-procentig Return of investment, RoI, på sina investeringar i annonsteknik, enligt Adweek.

7. David Jakubowski. 42 år och vice vd för marknadsföring på Facebook. Den sociala nätverksjätten har transformerats i år från att vara just ett socialt nätverk till ett mobilt- och datafokuserat annonsnätverk. David Jakubowski är en av hjärnorna bakom den annonstekniska utvecklingen på Facebook och menar att företaget driver utvecklingen när det gäller personaliserad marknadsföring.

8. Neal Mohan. 41 år och vice vd för display- och videoannonsering på Google. Adweek menar att han var en av pionjärerna och att Google fortsätter att ligga i fronten när det gäller just annonsteknik. Han har fokus på att knyta samman teknik och kreativitet.

9. Bob Lord. 51 år och vd på AOL Platforms. AOL köpte videomarknadsföringsplattformen Adap.tv för 405 miljoner dollar under förra året och har nyligen utvecklat ett annonsverktyg som knyter samman olika plattformar. Företaget försöker erbjuda ett alternativ till Facebook när det gäller just personaliserad marknadsföring.

10. Eric Hastings. 45 år och executive vice president för teknik på Lotame. Företaget erbjuder en rad produkter inom plattformsöverskridande annonsverktyg. Företagets kunder kan skräddarsy sina marknadsföringsstrategier genom att använda Lotames plattform för datahantering.

11. Steve Katelman. 49 år och vice vd för globala partnerskap på Omnicom Media Group. Omnicom storsatsar på annonsteknik just och Steve Katelman är företagets guru på området. Han var starkt bidragande till att Omnicom skapade ett närmare samarbete med både Facebook och Twitter och gjorde att bolagen kunde använda teknik och data för att låta marknadsförare annonsera på deras plattformar. Mediaplaneringen håller på att förändras, men Steve Katelman menar att det är de stora spelarna som har den expertis och dem relationer som krävs för att vara relevanta för sina varumärken.

12. Kirk McDonald. 47 år och vd för PubMatic. Företaget har pluggat in en rad förlag i sin plattform och det är Kirk McDonalds uppgift att få den att växa. PubMatic har inlett ett samarbete med xAd och skapade vad man ser som den första "postioneringsbaserade privata marknadsplatsen". Företaget köpte även Mocean Mobile i år och PubMatic konkurrerar med Google, enligt Adweek.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

AOLOmnicomIAB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.