Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

12 miljoner ska få folk att välja rapsolja

Publicerad: 3 Mars 2009, 13:22

Tina ”Mat-Tina” Nordström är en förespråkare för rapsolja. Men hon blir inte förstahandsvalet för Svensk Raps när de nu kör sin kampanj för att få fler att välja rapsolja. Istället satsar organisationen på ett samarbete med kocklandslagets enda kvinna - Carina Brydling.


Ämnen i artikeln:

Food & Friends

Johan Biärsjö

Efter ett ansökningsförfarande på två år beviljades Svensk Raps förra sommaren till slut EU-bidrag för kampanjen som ska få fler att välja rapsolja. Snart kommer det första synliga resultatet ut.

Kampanjen ”Rapsolja för hälsa och njutning” löper under 3-år. Budgeten för satsningen, som ska öka kännedomen om rapsolja och dess hälsosamma egenskaper, är fyra miljoner kronor per år. Kampanjen finansieras av till 50 procent av EU, till 30 procent av svenska staten och av 20 procent av rapsoljebranschen. Byrån som ska sätta sprätt på pengarna är Food & Friends.

– Först fick vi avslag från EU för två år sedan men vi tyckte att det var ett så pass bra projekt att vi sökte igen. I somras fick vi godkänt och i höstas startade arbetet med att bland annat se hur pass stor kunskapen var bland svenska folket om rapsolja. Den var inte bra. Kunskapen om fördelarna med rapsolja visade sig vara riktigt låg, säger Johan Biärsjö, vd och projektledare Svensk Raps. Han tillägger.
– Olivoljan, som också har kört en kampanj finansierad av EU, har kommit på allas läppar och tryggt undan rapsoljan.

Rapsolja med smak från Zeta

Målet med satsningen är att öka kunskapen om rapsolja och att öka konsumtionen. Svensk Raps får inte göra reklam för svensk rapsolja men i och med att deras logo figurerar i kampanjen riktar de indirekt blickarna mot Sverige.
– Det handlar inte om att driva en kampanj för att får folk att äta mera matfett, utan att få dem att äta nyttigare matfett.

Svensk Raps säger att de inte har råd med någon kampanj i print eller tv. Istället satsar de allt på pr, butikskommunikation och på samarbete med kända kockar. Första namnet, som precis är klart, är Carina Brydling – kocklandslagets enda kvinna.
– Målet är att lyfta bredden av smaker på rapsolja, nyttigheten med det omättade fettet och användbarheten med rapsolja. Det gör vi bäst med hjälp av en kock. Tina Nordström fanns i bakhuvudet när vi inledde diskussioner om det här eftersom hon är en naturlig förespråkare av rapsolja men vi ville gå en annan väg. Rapsolja är en relativt ny produkt som bara använts i ett tjugotal år. Det ville vi lyfta med ett nytt fräscht ansikte med nya idéer.

Är ni klara om tre år eller kommer ni att söka mer pengar?
– Vi får ta ställning till om vi vill fortsätta en sådan här kampanj under perioden. I nuläget är inget bestämt.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Food & Friends

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.