Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 20 oktober 2015, 07:14
Konsumentverket är inte nöjd.
"Ett riktigt fynd!", "Bästa köp!" och "Superfräscht!" är uttryck du ska undvika att använda i alkoholreklam. I alla fall enligt Konsumentverket, som ger 25 annonser bakläxa.
Konsumentverket har gjort en tillsyn på 14 företag som inte bedöms leva upp till alkohollagens krav på särskild måttfullhet. Bland annonserna som de har anmärkt på finns reklam för tv4-profilen Per Morbergs eget vin.
Konsumentverket anser bland annat att vissa av uttrycken i annonserna uppmanar till bruk av alkohol och att de inte utgör en saklig presentation av relevant fakta och egenskaper om produkten.
Företagen ska nu få chans att yttra sig och sen ska Konsumentverket ta ställning till om ytterligare några åtgärder ska vidtas i samtliga fall.
Företagen som står bakom annonserna är Giertz Vinimport, Janake Wine Group, Supreme Wine & Spirits, VCT Sweden, Intermondi, Chris Wine & Spirits, Vinunic, WineWorld Sweden, The WineAgency Sweden, Prime Wine Sweden, GT Vinimport, Enjoy Wine & Spirits och Contemporary Wines Sweden.