Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag22.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

14 alkoholföretag har fått Konsumentverket att se rött

Publicerad: 20 Oktober 2015, 07:14

Konsumentverket är inte nöjd.

"Ett riktigt fynd!", "Bästa köp!" och "Superfräscht!" är uttryck du ska undvika att använda i alkoholreklam. I alla fall enligt Konsumentverket, som ger 25 annonser bakläxa.


Ämnen i artikeln:

AlkoholreklamKonsumentverket

Konsumentverket har gjort en tillsyn på 14 företag som inte bedöms leva upp till alkohollagens krav på särskild måttfullhet. Bland annonserna som de har anmärkt på finns reklam för tv4-profilen Per Morbergs eget vin.

Konsumentverket anser bland annat att vissa av uttrycken i annonserna uppmanar till bruk av alkohol och att de inte utgör en saklig presentation av relevant fakta och egenskaper om produkten.

Företagen ska nu få chans att yttra sig och sen ska Konsumentverket ta ställning till om ytterligare några åtgärder ska vidtas i samtliga fall.

Företagen som står bakom annonserna är Giertz Vinimport, Janake Wine Group, Supreme Wine & Spirits, VCT Sweden, Intermondi, Chris Wine & Spirits, Vinunic, WineWorld Sweden, The WineAgency Sweden, Prime Wine Sweden, GT Vinimport, Enjoy Wine & Spirits och Contemporary Wines Sweden.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.