Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

17 kreatörer: Så går det för Sverige i Cannes

Publicerad: 16 Juni 2016, 08:16

Nästa vecka vet vi vilka svenska kampanjer som vinner lejon.

Det blir ett mellanmjölksår för Sverige i Cannes Lions, "Reklam-VM". Det tror majoriteten av de 15 kreatörer som Resumé låtit tippa om utkomsten.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2016

Nästa vecka kickar årets upplaga av Cannes Lions i gång. Rekord i antal statyetter tog Sverige 2012, med 48 stycken. I fjol hade den siffran halverats till 24 lejon, knappast någon succé.

För att ta tempen på svensk vinstchans i årets omgång lät Resumé 15 kreatörer svara på följande frågor:

1. Vilken eller vilka svenska kampanjer tror du kommer att vinna i Cannes i år?
2. Hur tror du att Sverige kommer att stå sig generellt i år?

Enligt kreatörerna har H&M:s Close the loop, F&B:s Slow Down GPS för If Skadeförsäkring, Garbergs Abused Emojis för BRIS och Ingos The Swedish number för Svenska Turistföreningen och Le Bon för Lidl störst chans att få med sig lejon hem från Frankrike.

Precis som vanligt är Resumé på plats i Cannes. Vill du ha stenkoll tävlingen, läs Resume.se hela nästa vecka.

Charlotta Nordling, copywriter på FamiljenPangea:

1. Jag tippar på Abused Emojis för Bris, Slow Down GPS för IF Skadeförsäkring.
2. Inte lika starkt startfält i år som tidigare. Jag tror inte på någon svensk skräll i år.

Emmeli Österdahl, cd på MRM//McCann:

1. Jag tror på Slow Down GPS, Close the Loop, Le Bon och the Swedish number. Om Don't drink and dive inte är för gammal så tror jag på den också. Det är väl dom mest troliga vinnarna, sen hoppas jag på lite fler random vinnare från Sverige. Marriage Market Takeover känns också som en sån typ av kampanj som domarna i Cannes gillar.
2. Jag tror att det kommer bli ett halvstarkt år för Sverige tyvärr. Men det är ju typ omöjligt att gissa eftersom tävlingar kan vara ett sånt lotteri.

Petter Ödeen, cd på Garbergs:

1. Det vore kul om Sverige fick framgång i annonsering i år. Tycker att Pressbyråns Vägen till läsning håller för att konkurrera med de bästa. Även Lidls Le Bon skulle kunna få något pris.
2. Det känns inte som det är några givna toppar i år så lite färre av de finaste valörerna än vanligt kanske.

Jeremy Phang, ad på Åkestam Holst:

1. F&B gjorde en oerhört fin kampanj för ett kinesiskt sminkvarumärke, SKII tror jag att det hette. Fetingchans för vinst. Hade bokat resa ner. Även deras Slow down GPS, som jag inte kan fatta inte vann ett endaste Guldägg, tror jag också kommer att vinna. Sedan håller jag alla mina tummar för byråns oerhört fina kampanj Broadcast without borders. DDB's Klarnafilmer är också toppen.
2. Jag minns inte exakt hur det gick förra året men antagligen inte så bra eftersom jag inte minns. I år kommer toppa förra året. Enkelt.

Daniel Vaccino, cd på Volt:

1. Jag tror att Sveriges starkaste kandidater i år är "The Swedish Number" av Ingo, "Broadcast without Borders" av Åkestam samt Saatchis finurliga Toyota-radio. Kanske vinner även Forsman ett guld eller två i Craft för valfri Zlatan-film.
2. Bra, snudd på mycket bra. Men det är stolpe in/stolpe ut som alltid. Blir det ett GP så korkas skumpan, om inte så räknar man bittert bronsen. Men på totalen blir man nog stolt som svensk nere på croisetten.

Filip Lindquist, kreatör på Svensson Kommunikation:

1. Eftersom det är så tråkigt att svara något med Volvos så tar jag istället ett par personliga favoriter, först Klarna - "Smooth Payments". Den är härligt nyskapande och kommer säkert fungera internationellt. Sedan tror jag att Svenska Turistföreningens "The Swedish Number" kommer vinna flera priser, det är inte ofta man ser svenska reklamkampanjer få ett så enormt internationellt medialt genomslag. En riktigt, riktigt bra idé. Nästan så man blir lite förbannad faktiskt. Och så hoppas jag på att Simon, Martin och Petter på Berghs vinner något med sin jämställdhetscase "Say Yes To No".
2. Å ena sidan så var förra året ett svagt svenskår i Cannes, så det borde gå att slå. Men å andra sidan känns det inte som om Sverige har ett något riktigt killerbidrag i år, som till exempel, som kommer vinna priser i en flera kategorier.

Emelie Jinhee Johnsson, ad på King:

1. "Abused Emojis" tror jag kommer bli belönad eftersom den visar på ett problem som tyvärr finns överallt i världen. Likaså "Slow Down Gps". Sen hoppas jag såklart på ICA hälsorabatt där man får rabatt ju mer man rör på sig och ICAs halloween-annons där man pratar om hur man får barn att äta likmaskar och hjärnsubstans.
2. Förhoppningsvis bättre än förra året.

Emma Eriksson, ad på Le Bureau:

1. Jag hoppas på Close the Loop för H&M då den vågar stå för något inom modevärlden som jag inspireras mycket av men som ofta är så hopplöst ängslig och konventionell. Sen tror jag på BRIS Abused Emojis som också är en favorit och IFs geniala Slow down GPS. Tycker att Rudinskis fina fruktbrännvin borde få ett Designlejon också.
2. Förhoppningsvis går det lite bättre än förra året. Tycker att det görs mycket bra här för att vara ett så litet reklamland.

Björn Ståhl, cd på Ingo:

1. Tror att två svenska kampanjer kan utmärka sig i Cannes – Forsmans fantastiska Slow Down GPS och vår egen Swedish Number. Sedan blir det lejon till Kära Pappa, Le Bon och Hemmet@Hemnet.
2. Det kommer bli ett hyfsat år för Sverige. Kanske som förra året, men långt ifrån rekordåret 2012. Tidigare hade Sverige bredd. Nu senaste åren har vi fått förlita oss på en eller ett par inihelvetes bra kampanjer som vinner många Lejon, som till exempel Epic Split. Hoppas på det i år också.

Sedir Ajeenah, copywriter och partner på Garbergs:

1. IF:s Slow down GPS, H&M:s Close the loop, Försvarsmaktens regnbågskamouflerade annons och Lidls Le Bon kammar hem lejon i någon form. Jag tror även våra ledsna emojisar för BRIS kan ta sig en bit, samt vår designbyrå Garbergs_projects mycket fina koncept för Robert Rudinskis brännvin. Ska jag kasta in en brandfackla så tror jag McDonalds kan skrälla med sin Double cheeseburger. Den har en slags internationell air och enkelhet över sig.
2. Jag hoppas och kräver att vi tar oss långt. Det förtjänar vi, det finns så oerhört många toppar i år. Ska jag slå till med något tror jag att det kan rassla rejält i mobil-kategorin för Sverige.

Anna Werkell, copywriter på ANR BBDO:

1. Svenska byråer brukar utmärka sig genom innovationsdrivna PR-lösningar. Jag ser Abused Emojis från Garbergs, Slow Down GPS från Forsman & Bodenfors och Libero Babybuzz från Volontaire som tre starka kandidater.
2. Jag tror att Sverige, som oftast, kommer leverera på kvalitet framför kvantitet.

Björn Wigenius, copywriter på Perfect Fools:

1. Det känns som ett riktigt starkt Ingo-år igen. Tror nämligen att Lidl och "Le Bon" plockar ett guld i PR, och sen - helt utan att jinxa - så tror jag att "The Swedish Number" har en chans på både Grand Prix och/eller Titanium. H&Ms "Close the Loop" är en het kandidat i film och Toyotas "A SIRIous Message" vinner nåt i Radio. För vår egen del hoppas jag att framgångarna för Peak Performance och "Catch the Magic Hour" fortsätter och att det blir minst ett silver.
2. Om förra året var lite av en flopp så tror jag att det går bättre i år. 30 lejon. Kul!

Henrik Almqvist, ad på MullenLowe Brindfors:

1. The Swedish Number PR/Digitalt
Le bon PR
Telenor Workfullness PR
IQ "Vi har blivit kontinentala i veckan. Men dricker fortfarande svenskt på helgen" FILM
2. Jag tror att Sverige kommer stå sig ungefär som tidigare år. Starka inom digitalt, innovation och PR men svaga inom gammelmedia som print och utomhus.

Hanna Belander, copywriter på Bloomy Advertising:

1. Ser ingen självklar vinnare måste jag erkänna, men kanske att Close the Loop, Slow down GPS, The Swedish number och Lidl kan får någon nominering dårå.
2. Alltså, det brukar ju alltid bli ett par lejon i olika obskyra kategorier, så vi får väl hoppas på det i år också. Men helt ärligt, jag tror inte att något är rekordbra eller så. Många duktiga personer som bytt byråer eller startat nya ställen och då brukar det ju ta tid innan det kommer ut riktigt bra jobb. Nästa år, då jävlar!

PJ Lindqvist, ad och partner på Pool:

1. Volvo Trucks "Look who's driving" och HM´s "Close the loop" är mina två starkaste kort. Den senare borde definitivt vinna något för sitt fantastiska hantverk. IF försäkringars "Slow down GPS" och Bris-kampanjen "Abused Emojis" borde också ha fina möjligheter att plocka valörer.
2. Vi tar definitivt hem några stolta lejon, men tror tyvärr inte på någon grand slam. Men jag håller tummarna!

Kalle Widgren, vd och cd på TBWA:

1. Kommer inte med några skrälltips här direkt... Men men. Jag tror att The Swedish Number kan ha bra chanser. Antagligen i rätt många kategorier. Blev lite förvånad över att "Slow down GPS" inte vann något i Guldägget och hoppas att det går bättre i Cannes. Även "Abused emojis" kan vara med när det drar ihop sig.
2. Det finns säkert ett gäng kampanjer förutom de ovan som kan få lejon, men kanske inte så många givna vinnare. Och då finns ju tyvärr risken att det går åt skogen. Ungefär som förra året är min inte så kvalificerade gissning.

Ulrika Good, medgrundare Ulrika & Martin:

1. Att göra modereklam med såväl idé som budskap och extremt hög hantverkshöjd hör inte till det vanliga, så därför hoppas jag verkligen att HM:s "Close the loop" vinner i film. Lidls "Le Bon" tror jag kommer belönas för sin höga ambitionsnivå och relevans; att Nobelpriset är en internationell angelägenhet gör förstås inte chanserna mindre. "Slow down GPS" för If är också en tämligen given lejonkandidat.
2. "Epic Split"-året förstörde i viss mån bilden av vad som är ett bra svenskt år i Cannes. Men om vi ser det året som en abnormitet och lägger ribban på en mer rimlig nivå när det gäller resultat, tror jag att Sverige gör alldeles utmärkt ifrån sig i år.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2016

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.