Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

170 miljoner i potten

Publicerad: 25 Januari 2010, 08:37

30 september tas 50-öringen ur bruk. Föreningen ”Litet mynt stor nytta” vill samla in de 340 miljonerna 50-öringar som finns i omlopp till välgörenhet. Mikaela&Helena Reklambyrå har gjort kampanjen.


Ämnen i artikeln:

Kampanjer på G

Idén kläcktes av  Lars-Ragnar Forssberg, före detta radiojournalist och kommunikationskonsult, som fick med tv-producenten Mikael Hage i projektet.
– När 50-öringen bytte färg var det 250 miljoner 50-öringar, 125 miljoner kronor, som gick upp i rök. De lämnades aldrig in. De kunde ha gjort stor nytta. Den här gången ska vi samla in dem, säger Mikael Hage.

I dag finns ungefär 340 miljoner 50-öringar i omlopp i Sverige, De pengar organisationen samlar in går till organisationerna Bris, SOS barnbyar och Childhood. Insamlingen sker via 30 000-50 000 kärl, bland annat på Swedbank och Sparbankskontoren och hos Hemglassbilarna.
– Vi vill komma så nära hemmet som möjligt, säger Ulrika Almquist, projektledare för kampanjen på Mikaela&Helena Reklambyrå.

Reklamkampanjen för projektet heter ”Dammsug Sverige”.
– För det är i dammet dessa 50-öringar ligger. I nyckelskåp, gemburkar, under förarsätet i bilen, säger Helena Helsing Mork, copywriter.

Pay-offen är ”Dammsug Sverige!”.
– Vi har gjort en väldigt uppmananade kampanj för att få folk att agera eftersom det är ett så tidsbegränsat projekt, säger Helena Helsing Mork, copywriter.

Annonser och utomhusreklam är klara, men även film och radio produceras. Medieförhandlingarna är dock inte klara. Som alla välgörenhetsorganisationer hoppas de på välvilliga medier som rabatterar sitt utrymme.

Men själva motorn i insamlingskampanjen är tävlingen. Två  målgrupper bjuds in att tävla om att samla in mest: skolbarn och kommuner.
– Landets mellanstadieelever ska få en chans att hjälpa till. Och kommunalråd vill gärna vara hjältar, särskilt ett valår som detta, säger Ulrika Almquist.

www.dammsugsverige.se kan man följa vilka som samlat in mest pengar. För skolklasserna hägrar en helg med Kamratpostens chefredaktör Ola Lindholm som förstapris.

Projektets Facebookgrupp har fått runt 2 500 medlemmar sedan starten i december.

Fakta

Kund: Litet mynt  stor nytta
Byrå: Mikaela & Helena
Uppdragsgivare: Lars Ragnar Forssberg, Mikael Hage, Heléne Malmberg
Arbetsgrupp: Ulrika Almquist strateg, Helena Helsing Mork copywriter, Mikaela Friberger ad.
Mediebyrå: Mediaedge:cia

Ulrika Fjällborg


Ämnen i artikeln:

Kampanjer på G

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.