Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

18 miljoner i förlust för McCann

Publicerad: 7 Augusti 2015, 09:59

Marie Schnell Carlén, vd på McCann Stockholm.

Foto: Andreas Elgstrand.

UPPDATERAD. De senaste åren har varit tuffa för McCann Stockholm. Så även i fjol, även om resultatet förbättras jämfört med året innan.


Ämnen i artikeln:

McCann StockholmMRM StockholmMcCann Worldgroup

McCann Worldgroup, där reklambyrån McCann Stockholm, dm-byrån MRM Stockholm samt designbyrån Scandinavian Design Group ingår, har nyligen lämnat in sitt bokslut till Bolagsverket. Siffrorna visar att de kraftiga åtstramningarna har gett effekt, men inte tillräckligt för att vända till vinst.

Under 2014 föll omsättningen till 69,5 (79) miljoner kronor för byrån. Ändå menar McCann att trenden talar till deras fördel: "2015 har inletts positivt på många sätt. Vi har fått ännu fler nöjda kunder under årets första kvartal och dessutom genomfört flera nyanställningar".

Rörelseresultatet skulle få många byråchefer att börja svettas. Men för McCann är ett minus på 17,8 miljoner kronor 2014 en klar förbättring. Året innan blev förlusten hisnande 88 miljoner kronor på grund av omfattande omstruktureringskostnader och färre uppdrag.

Byrån nämner att de nu har lyckats kapa sina kostnader med totalt 5,4 miljoner kronor per år genom att omförhandla sitt hyresavtal och minska ned på kontorsytan. Antalet anställda minskades också under 2014 från 57 till 47 personer. Det gjorde att lönekostnaderna sjönk till 21 (39) miljoner kronor.

Verksamheten i dotterbolaget MRM Stockholm redovisas i separat bolag. Under 2014 minskade dm-byråns omsättning till 34 (55,5) miljoner kronor och rörelseresultatet blev -5,1 (-4,3) miljoner konor. Där konstateras att året varit tufft: "Anledningen till det negativa resultatet beror delvis på våra uppdragsgivares efterfrågan och MRM Stockholms möjlighet att snabbt kunna strukturera organisationen mot den efterfrågan".

Efter Resumés publicering har byråns vd Marie Schnell Carlén kommit in med en kommentar till byråns utveckling. Hon skriver:

"2014 tog jag och en ny ledningsgrupp över rodret på McCann Stockholm. Det var ett spännande och samtidigt tufft uppdrag som gick ut på en enda sak: Att vända byråns negativa utveckling de senaste åren och ta McCann tillbaka till toppen igen. Vi lade fram en treårsplan och satte igång arbetet direkt.

Det första året gick ut på att lägga grunden för en sund affär baserat på framförallt en bra företagskultur och ett tydligt erbjudande till marknaden. Att det skulle ta tid och kräva hårt arbete av alla, det visste vi, och vi lyckades övertyga våra ägare om att tålmodighet skulle ge resultat.

Och vändningen kom. Redan i höstas tog vi hem två stora pitcher. De räckte inte för att täcka kostnaderna vi drogs med från tidigare tuffa år, men de visade på ett trendbrott. Under vårt andra år fortsätter kurvan uppåt. Med ytterligare fem nya kunder i portföljen och flera nyanställningar ser vi ljust på framtiden och följer vår plan som ska placera McCann i toppen bland svenska byråer igen".

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.