Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

20 000 redaktionella inslag om succéfilmerna

Publicerad: 24 April 2014, 08:26

Epic split.

Det går bra nu, pengar och priser rullar in som de ska. Volvo Trucks har ökat försäljningen – och ledningen njuter av succén i reklamtävlingarna – senast på Guldäggsgalan i går.


Ämnen i artikeln:

Volvo TrucksGuldägget 2014Forsman & Bodenfors

Volvo Trucks redovisar rekordnivåer i försäljningen. Marknadsandelen i Europa har aldrig varit så hög, som för nya FH-modellen.

För bara några veckor sedan tog Volvo Trucks kampanj hem flest priser av alla nominerade i den amerikanska reklamtävlingen ADC Awards. Kampanjen vann även de prestigefyllda utmärkelserna Black Cube och Client of the Year.

I går kom stortriumfen även hemmaplan – i Guldägget. Kampanjen vann ett Guldägg i kategorin Integrerat och The Epic Split två Guldägg i kategorierna Film och Hantverk. Utöver de tre gulden vann Volvo Lastvagnars kampanj även Titanpriset 2014 – specialpriset för innovativ och inspirerande kommunikation.

– Det känns förstås extra roligt att vinna tre Guldägg eftersom det är svenska priser som delas ut på vår hemmaplan. Det är dessutom ytterligare ett bevis på att vi har lyckats i vår strävan att skapa kommunikation som engagerar och berör en bred målgrupp, säger Per Nilsson, pr-chef för Volvo Lastvagnar i ett pressmeddelande.

Hittills har Volvo Trucks och F&B:s filmer´ i "Live Test”-serien (däribland Epic Split) visats över 100 miljoner gånger på Youtube.

Volvo Trucks märker av en påtaglig effekt.

– När vi frågar lastbilsköpare som sett filmerna så säger nästan hälften att det nu är mer sannolikt att de väljer Volvo nästa gång. Bara det är ett tecken på att kampanjen har varit oerhört lyckad, säger Per Nilsson.

Volvos fakta om lanseringsfilmerna
- Totalt har sex huvudfilmer distribuerats under kampanjen. I publiceringsordning: The Ballerina Stunt, The Technician, The Hook, The Hamster Stunt, The Chase och The Epic Split.
- Filmerna demonstrerar innovationer i de nya lastbilarna på olika spektakulära sätt.
- Filmerna har enbart släppts på Youtube.

Kampanjens effekter

Från juni 2012 till april 2014:
- Antalet följare på Facebook har ökat från 16 000 till 350 000.
- Antalet följare på Twitter har mer än tredubblats, från 6 000 till 19 000.
- På Youtube har antalet prenumeranter ökat från 3 500 till 91 000.
- Antalet unika besök på Volvo Lastvagnars hemsidor i Europa har ökat från dryga 175 000 till över 300 000 per månad.
- Filmerna har över 100 miljoner visningar på Youtube och har delats nästan 8 miljoner gånger.
- Det har gjorts över 20 000 redaktionella inslag om filmerna i media världen över.
- Uppskattningsvis skulle motsvarande publicitet/spridning kosta cirka 126 miljoner Euro i köpt reklamplats.
- Nästan hälften av de lastbilsköpare som sett lanseringsfilmerna säger i en mätning att det nu är mer sannolikt att de väljer Volvo nästa gång de köper lastbilar.

Fakta om The Epic Split

- The Epic Split släpptes i november 2013 och är den film i kampanjen som fått störst genomslag.
- Efter bara 48 timmar hade filmen 10 miljoner visningar på Youtube.
- I dag är det den mest sedda fordonsreklamen någonsin på Youtube, med över 71 miljoner visningar.
- Dagen efter releasen var The Epic Split den mest delade filmen i världen.
- Filmen kom på sjätte plats på Youtubes årslista av "Top Ten Trending Videos of 2013"
- Filmen visas på Musée de la Publicité i Palais du Louvre i Paris

Se alla viralfilmer HÄR.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.