Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

20 får gå från Hasan & Partners

Publicerad: 18 juni 2010, 07:08

Hasan & Partners sparkar uppemot 20 av sina 60 medarbetare. Detta står klart efter att byrån nyligen har köpt sig loss från Interpublic, IPG.


Ämnen i artikeln:

Hasan & Partners

truefalse

Ami Hasan

Enligt Resumés beräkningar ligger köpesumman för Hasan & Partners på 3–5 miljoner euro. Samtidigt står det klart att bolaget har en kassa på 5 miljoner euro.

Men trots den bastanta kassan får var tredje medarbetare gå som en direkt konsekvens av förvärvet.
Hasan & Partners grundare, Ami Hasan, anklagar IPG:
– Vi har bråkat med IPG i över tre år, men de är bara intresserade av pengar. Inte människor. Så IPG tar halva kassan och går, det vill säga 2,5 miljoner euro. Då har vi inget annat val än att säga upp en massa personal.

Han är besviken över att byrån tvingas säga upp personal dels för att det rör sig om kompetenta medarbetare och vänner som har dragit in stora­ pengar till byrån, dels för att man in i det sista försökte få till stånd andra lösningar:
– Vi försökte säga till IPG att om man behåller sina ägar­andelar och investerar i bolaget får man mer i slut­änden. Men som det börs­bolag IPG är har man bara fokus på att göra vinst varje kvartal. Så man kan väl säga att vi hade en rätt stor konflikt, säger Ami Hasan.

Denna slutade alltså med att Hasan & Partners köpte ut IPG. Hur mycket den exakta köpesumman landar på är oklart.
– Så mycket kan jag säga att det var mindre än hälften av kassan, säger Ami Hasan.

Då jag talade med dig och det var klart att ni köper loss byrån från IPG nämnde du inget om att en massa medarbetare skulle få lämna företaget. Varför?

– Det stämmer att det var redan då var klart att det skulle­ ske uppsägningar, men jag kunde inte berätta om detta­ förrän personalen hade informerats om vad som skulle ske. I en reklambyrå som vår står personalkostnader för 65–70 procent av de totala kostnaderna. Så vi hade ingen annat utväg, säger Ami Hasan.

Han riktar återigen vass kritik mot Interpublic och menar att så fort Hasan & Partners hade gjort en förlust sade IPG att om man fortsätter att gå med förlust läggs byrån ned. Då valde Hasan & Partners att sätta hårt mot hårt:
– Vi hotade med att lämna bolaget omgående och att de kommer att äga ett företag som gör ännu större förluster. Detta utmynnade i att vi fick möjlighet att köpa loss byrån. Affärsförhandlingar är inte alltid vackra, säger Ami Hasan.

Trots de stora neddragningarna har Ami Hasan goda förhoppningar kring byråns framtid:
– Jag tror att vi får se en utveckling som visar att det finns en mening med ett långsiktigt ägande kring en reklambyrå, säger han.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Hasan & Partners

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.