Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

20 lejon för Sverige

Publicerad: 25 Juni 2015, 07:48

Lyxiga Carlton Hotel i Cannes.

Foto: Colourbox.

När 13 av 19 kategorier är avklarade har Sverige lyckats skrapa ihop 20 stycken lejon. Därmed blir årets festival med all sannolikhet sämre än de senaste åren – precis som förväntat.


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsCannes Lions 2015

I fjol vann Sverige 33 statyetter i Cannes Lions, främst tack vare Forsman & Bodenfors formidabla framgångar med "Epic Split" och hela kampanjen för Volvo Trucks. Det var nog ingen som trodde att årets festival skulle nå upp till samma nivå för svensk del, och när mer än hälften av kategorierna av avgjorda ser det ut att bli besannat.

Precis som förra året är det Forsman & Bodenfors som vinner mest. Men byråns Grand Prix kan tillskrivas fjolåret eftersom Volvo Trucks-kampanjen vann i Creative Effectiveness – kategorin som belönas de mest effektiva vinnarkampanjern från 2014.

Även för INGO:s del är Cannes Lions 2015 en framgång. Byrån går till och med bättre än i fjol som då betraktades som ett succéår.

En annan byrå som har anledning att jubla är Volt som igår vann sina första lejon någonsin.

Byråtoppen – Dag 4
Forsman & Bodenfors: 1 Grand Prix, 1 silver, 6 brons  
INGO: 1 guld, 1 silver, 2 brons
Volt: 1 silver, 1 brons
Shout: 1 silver
ANR BBDO: 1 brons
CP+B: 1 brons
DDB: 1 brons
Prime: 1 brons
Åkestam Holst: 1 brons (plus ytterligare ett med LOS & Co)

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.