Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

20 mest klickade reklamklippen på Youtube

Publicerad: 14 December 2012, 07:34

Den franske fotbollsstjärnan Franck Ribery i Nikes reklam.

Nike, Pepsi och Volkswagen. Det är trion som har produceras de tre mest klickade reklamkampanjerna på Youtube. Allt enligt Youtube 2012 Ads Leaderboard. Nike fick allra mest klick med My Time is Now.


Ämnen i artikeln:

Old SpicePepsiVolkswagenWieden + Kennedy

Nikes kampanj hamnar alltså högst upp på Youtubes sammanställning över de mest klickade reklamklippen 2012 Ads Leaderboard.

Wieden + Kennedy ligger bakom kampanjen som har fått hela 21 miljoner klick sedan dess lansering i maj.

Marketing  Arms Pepsi Max-kampanj Uncle Drew hamnade på andra plats med 18  miljoner tittare.

Här är det NBA-stjärnan Kyrie Irving som är med i  kampanjen.

Deutsch/LA:s The Bark Side för Volkswagen hamnar på en tredje plats.

Adweek  konstaterar också att just biltillverkare gjorde riktigt bra ifrån och  kammade hem 8 av 20 placeringar och 6 av de 11 bästa kampanjer.

Bilannonserna var i praktiken, och kanske heller inte så förvånande, enbart kampanjer för Super Bowl.

Adweek  konstaterar också att de 20 främsta placeringarna utgör alltifrån  komedier och dramer till minidokumentärer och musikvideos.

Allt i  varierande längd från 15 sekunder ända upp till 5 minuter.

Old Spice fick med hela 4 kampanjer i topp 20.

Wieden  + Kennedys kreatörer Jason Bagley och Craig Allen meddelar att deras  metod är ganska enkel: ”Vi försöker först och främst se om vi lyckas få  oss själva att skratta. Sedan hoppas vi att minst 12 andra personer  tycker att det är roligt. Än så länge har det ju fungerat”, skriver man  till Adweek.

Man menar också att man försöker komma upp med idéer som  gör att producenterna hotar med att ”döda oss” alternativt sluta: ”Då  vet vi att vi är på rätt spår”.

Sedan kan man inte låta bli att skämta ytterligare:
”Vi  har ju också en tidsmaskin som gör att vi kan åka till framtiden och ta  reda på vad som blir en framgång. Vissa kallar det fusk, men det håller vi inte med om."


Youtube topp-20 2012 (se filmer topp-5 under listan)

1) Nike Football "My Time Is Now"
Reklambyrå: Wieden + Kennedy
Mediebyrå: Mindshare
Visningar: 20 942 469

2) Reklambyrå: The Marketing Arm/Davie Brown Entertainment (Los Angeles)
Mediebyrå: OMD
Visningar: 18 069 718


3) Volkswagen "The Bark Side"
Reklambyrå: Deutsch LA
Mediebyrå: Mediacom
Visningar: 17 760 728

4) Samsung "The Next Big Thing is Already Here"
Reklambyrå: 72andSunny
Mediebyrå: Starcom
Visningar: 17 067 551

5) Honda "Matthew's Day Off"
Reklambyrå: RPA
Mediebyrå: RP
Visningar: 16 302 209

6)Volkswagen "The Dog Strikes Back"
Reklambyrå: Deutsch LA
Mediebyrå: Mediacom

7) GoPro Camera "HERO3: Black Edition"
Reklambyrå: GoPro Media Team
Mediebyrå: PPC Associates

8) Chrysler "It's Halftime in America"
Reklambyrå: Wieden + Kennedy
Mediebyrå: Universal McCann

9) Nike Football "Cristiano Ronaldo vs Rafa Nadal"
Reklambyrå: Wieden + Kennedy, London
Mediebyrå: Mindshare

10) Audi of America "Vampire Party"
Reklambyrå: Venables, Bell & Partners
Mediebyrå: Mediacom

11) Chevrolet "2012"
12) Hot Pockets "Pocket Like It's Hot"
13) Old Spice "Blown Mind"
14) Old Spice "Bounce"
15)Sauza Tequila "Make It With a Fireman"
16) Toyota "It's Reinvented"
17) Hot Wheels "World Record: Corkscrew Jump"
18) Fiat "House Arrest"
19) Old Spice "Bed"
20) Old Spice "Vending Machine"

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.