Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

2011 rullar in – med miljoner i potten

Publicerad: 19 Januari 2011, 15:19

Det nya året börjar bra ur pitchsynpunkt. Sammanlagt är nu minst 15 heta byråpitcher i gång eller i sitt slutskede. För ett värde långt över 100 miljoner kronor. Den klart största är Vattenfalls där närmare 50 miljoner kronor i byråarvode står på spel, årligen.


Ämnen i artikeln:

OMDLowe BrindforsVattenfallPosten

truefalse

Stora affärer. Mer än 100 miljoner står på spel i kommande pitcher. Fotomontage: Andreas Elgstrand.

Fjolåret blev rena rama guldruschen efter det svåra 2009, och många pratar om att 2010 var ett stort pitchår. Med tanke på att konjunkturen nu vänder tror bedömare som Resumé har talat med att 2011 i ännu högre grad blir ett pitchernas år.
– Nu har marknadsavdelningarna fått tillbaka en del resurser och kan ta ett krafttag kring kommunikation igen. Jag tror att det blir en hel del byten, säger en källa till ­Resumé.

Inför årets nysatsningar ser mark­nadsavdelningarna över sina behov. Branschglidningen är en annan orsak att gå ut i pitch.
– Det finns förutsättningar för att 2011 ska bli det stora byråbytaråret, säger en bedömare Resumé talat med.

Vattenfall
Den största pitchen är Vattenfalls, som ska vara klar första kvartalet 2011. Upphandlingen sköts parallellt med kraftjättens mediebyråupphandling. Vattenfalls reklambyrå i dag är Lowe Brindfors, på medie­byråsidan OMD. För de byråer som lyckas ro hem uppdragen väntar ett byråarvode i storleksordningen 50 miljoner.

Posten Norden
En annan het potatis är Posten Norden. Sommaren 2009 fusionerades danska och svenska Posten, och Postens då pågående reklampitch lades på is. Men nu tyder allt på att den åter kommer att sättas i rullning.
– Vi kommer att göra en reklambyråupphandling för Posten Norden, men när det sker vill jag inte säga. Vi har förberett en upphandling av reklambyråkonsult. Jag håller för troligt att vi kommer att inleda den före sommaren – men egentligen borde man inte säga något om det nu inte blir så, säger Per Mossberg, kommunikationsdirektör Posten Norden.

Postens upphandling beräknas till runt 20 miljoner kronor i byråarvode, detta enbart för den svenska marknaden. I dag har Åkestam Holst ­reklamuppdraget i Sverige.

Media Markt
Media Markt som har gjort ett aggressivt intåg i den svenska elektronikbranschen låg 2010 högt upp i investeringstoppen enligt Sifo Reklammätningar. Över 320 miljoner kronor i bruttoinvesteringar. I början av december drog bolaget i gång en pitch efter fem år ihop med Scholz & Friends.

I mars beräknas det vara klart med en ny reklambyrå. Exakt hur många, eller exakt vilka, byråer som är med i ­pitchen vill Johan Rosenblom, marknadschef på Media­ Markt, inte berätta, inte heller hur mycket uppdraget är värt i rena pengar. Branschfolk som Resumé har varit i kontakt med berättar dock att det är ett uppdrag på 10–20 miljoner, där den vinnande byrån får huvuduppdraget för all kommunikation.

Stockholms läns landsting
Även Stockholms läns landsting ska upphandla alla sina kommunikationsbyråer, en jätte­stor organisation som bland annat inrymmer hela lokal­trafikbolaget SL.

Scandic Hotel
Scandic Hotel håller på med sitt byråval, och är i slutfasen. Tidigare reklambyrå var Åkestam Holst som bland annat innefattade kampanjer för Scandic utomlands, däribland en större lansering i Berlin. Senast den sista januari ska den pitchen vara avgjord.

Alecta
I december kunde Resumé också avslöja att Alecta gav sig ut i en upphandling med ett uppskattat värde av 5 miljoner kronor. Tidigare byrå är Svensson. Upphandlingen är i sin slutfas med en handfull byråer involverade.

Röda Korset
Skandalomsusade Röda Korset söker en ny reklambyrå – ett tufft, men något mindre uppdrag. I mitten av december vägde organisationen fort­farande mellan vilka byråer som skulle bjudas in. Resumé har sökt Andreas Jansson, marknadschef på Röda Korset, för en kommentar.

Skanska
Skanskas 5-miljoners­pitch är i sin allra sista slutfas, tidigare reklambyrå är Lowe Brindfors som man bröt med i september. Resumé har sökt Maria Lomholt, varumärkeschef på Skanska.

City Gross och Kavli
Två andra heta reklampitcher är City Gross och Kavli, där City Gross var en av de riktiga reklamraketerna 2010. Från januari till augusti ökade man sina medieinvesteringar med hela 58 procent. Beräknat värde på uppdraget är mellan 5 och 10 miljoner. Kavli har bjudit in sex till sju byråer för att delta i pitchen. Beräknat värde 2–5 miljoner.

Ericsson
Även telekomjätten Ericsson är ute i en webbyråpitch som är i sitt absoluta slutskede. Sammanlagt har Ericsson 15 prefered agencies, det vill säga byråer som man har samarbetsavtal med.

Nike
Enligt uppgift till Resumé är även Nike ute och sonderar terrängen efter en webbyrå, med lokal svensk förankring. Ninni Lindertz, marknadschef på Nike, vill varken bekräfta eller dementera.
– Vi håller oss kontinuerligt ajour med vad som händer på den digitala arenan i Sverige, precis som vi alltid har gjort. Vi jobbar med olika byråer, beroende på kategori och kampanjupplägg.

SPP och Google
Bland pr-pitcherna som oftast brukar höljas i dunkel finns såväl SPP som Google för byråerna att erövra.

Telenor
Telenor som förra året bytte reklambyrå från Garbergs till Lowe Brindfors är nu ute och söker en eventbyrå.

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.