Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag08.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

2014 – året när digitalt gick om print

Publicerad: 13 Januari 2015, 08:19

I fjol gick online om print.

Foto: Johanna Bodin

Digitalt gick om print på helårsbasis 2014. Det visar sammanställningen av Mediebyråbarometern som görs av Sveriges Mediebyråer.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges MediebyråerStaffan Slörner

I november blev den digitala kategorin större än print i Mediebyråbarometern, men det var osäkert om förändringen skulle lyckas hålla i sig över hela 2014. När nu december-siffrorna är inne konstaterar Sveriges Mediebyråer att paradigmskiftet har inträffat.
– Denna utveckling kommer inte att avta eller minska under 2015 – tvärtom. Den digitala tekniken kommer att få ett allt starkare fotfäste hos konsumenterna och det kommer att förstärka den strukturella förändringen av reklaminvesteringarna ytterligare, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer i en kommentar.  

Totalt sett ökade medieinvesteringarna som förmedlas via Sveriges mediebyråer med 2,6 procent jämfört med 2013. Det betyder att drygt 13 miljarder förmedlades.

December månad blev dock 3,1 procent sämre än samma månad året innan.  
– När vi blickar tillbaka på helåret 2014 blev medieinvesteringarna något starkare än för 2013, vilket är glädjande. En stark konjunktur och låga räntor har varit faktorer som drivit medieinvesteringarna i rätt riktning. Vi kan också se att mediebyråbranschen är mitt inne i en stark förändring, där stora summor flyttar från traditionella mediekanaler till digitala kanaler, kommenterar Slörner.  

De mediekategorier som gick bäst under året var internet, bio, radio och utomhus. Dessa kategorier visar en tillväxt över 10 procent. Tuffare hade print kategorierna kvällspress, storstadspress och populärpress som alla tappade mer än 10 procent av annonsintäkterna via mediebyråerna. TV, som är den största kategorin, minskade med 3,6 procent eller 187 miljoner kronor jämfört med 2013.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.