Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

21 kreatörer: Så går det för Sverige i Cannes

Publicerad: 17 Juni 2015, 15:10

Nästa vecka avgörs "Reklam-VM" Cannes Lions.

Foto: Fredrik Thambert.

Hur kommer Cannes Lions år 2015 att bli för svensk del? Vilka kampanjer vinner? Resumé har frågat 21 kreatörer om saken.


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsCannes Lions 2015

På söndag drar årets upplaga av Cannes Lions igång. I fjol blev ett starkt svenskår där Forsman & Bodenfors "Epic Split" för Volvo Trucks tog en monumental storslam.

Resumé har bett ett antal reklamare tippa hur det kommer att gå i år. De har fått svarar på följande frågor:

1. Vilken eller vilka svenska kampanjer tror du kommer att vinna i Cannes?
2. Hur tror du det kommer att gå för Sverige generellt i år?

Så här tror 21 kreatörer om Cannes Lions 2015:

Gustav Egerstedt, cd, Saatchi & Saatchi  
1. Unicef med Zlatan är väl den enda kampanjen som man kan säga vet kommer att vinna en del. Sen tycker jag att Apotek Hjärtat, Blowing in the wind borde belönas. (Eller tävlade den förra året!?)

2. Jag tror inte att vi kommer att se tillbaka på detta året som ett ovanligt starkt. Det gick ju oförskämt bra förra året. Men det kommer nog gå helt ok. Ett medel-år. Varken mer eller mindre.  

Jessica Kugelberg, copy, MRM/McCann
1. Zlatan-kampanjen med alla namn så klart (F&B). Varför? Den var bra på riktigt! Kampanj och PR på ett nytt, innovativt och relevant sätt. Snacka om känsla. Apoteket med blåsande håret ligger också bra till – om den inte är för gammal.  

2. Kanske inte lika bra som förra året. Men jag hoppas!

Filip Lindquist, ad, Svensson
1. "805 Million Names" med Zlatan ligger bra till. Men å andra sidan så slog vår google-film för UNHCR den i Resumés "månadens kampanj". Så även vi kanske har en liten chans. Båda dessa kampanjer funkar bra mot en internationell jury, har hög kreativ nivå och ett gott syfte. Björnborgspelet "First person lover" borde vinna nått interaktivt pris. Väldigt ambitiöst och roligt projekt som fick bra spridning.

2. Helt okej, men inte lika bra som förra året då Epic Split för Volvo trampade ner allt motstånd. Bara den gav Sverige hela 20 priser i Cannes.   

Petter Ödeen, cd, Garbergs
1. Zlatan 805 million names har nog den största chansen att vinna de finaste priserna i alla möjliga kategorier. Den har beståndsdelarna för att förstås och tyckas om internationellt. Och att den fungerar i många kategorier. Det enda som talar emot den är att det inte är en kommersiell aktör. Annars tror att Volvos vinterdag, Living with Lag, Debattle, Helix-spelet, Popagandas Ljudpussel och Taxitrails också kommer få något. Själva hoppas vi Barncancerfondens A Hair Rising Message och Björn Borg-spelet First Person Lover.

2. Jag tror att det kommer att gå bra som vanligt. Dvs att vi är mest framgångsrika i de mindre traditionella kategorierna.  

Amanda Undin, vd, Customer Clinic
1. Jag blir förvånad om inte 805 million names med Zlatan vinner. Ändamålet är behjärtansvärt och valet av kommunikationskanalen Zlatan är såväl kostnadseffektivt som träffsäkert. Dessutom är möjligheten till spridning utanför den direkta kanalen via PR etc, oändlig. One to many i sin vackraste form.

2. Tyvärr lite sämre än förra året.  

Markus Lindsjö, cd, CP+B
1. Jag tror, och hoppas på, att Watch Your Back (If) lämnar Cannes med några lejon i år. Smartheten i den idén borde löna sig. Afterglow (Philips Ambilight TV) förtjänar lejon för sitt utmärkta hantverk.

2. Det blir sannolikt inget toppår, men ett par guldlejon blir det.

Timo Orre, ad, INGO
1. Den som tar hem mest tror jag är 805 Million Names. Enstaka priser till andra kampanjer blir det förstås.

2. Som förra året fast minus Epic Split. Sådär alltså, rätt svagt faktiskt.

Kristin Bergem, copy, Doe Blomberg Gottberg
1. Jag tror på kampanjen "Living with lag". Den har många komponenter som kan hjälpa den att vinna: Kampanjnamnet väcker nyfikenhet, casefilmen är rolig och den dramatiserar ett problem som många kan känna igen sig i. Smart användning av aktuell teknik.  Helt enkelt en mycket bra idé, och dessutom superrelevant för avsändaren. Tror även på "A hair raising message". Lysande kampanj på ett universellt tema. Varje person i hela världen oroar sig över Cancer, och det här sättet att påminna om att cancer finns träffar rakt i hjärtat. Kampanjen kräver ingen förklaring, det är känslomässig reklam på sitt bästa. Tycker den är värd ett guldlejon.

2. Tror det kommer gå helt okej för Sverige, inte lika bra som i fjol, men bättre än för Norge, he he.  

Kalle Bohr, vd, Bror Rudi
1. För mig så var det två designcase som utmärkte sig lite extra förra året. Bike för Akdes av Fellow Designers och Oatly av Forsman & Bodenfors. Tror lite extra på Bike för idén är så oerhört tydlig och briljant i sin enkelhet.

2.Vi saknar en Epic Split i år...

Emmeli Österdahl, cd, Great Works
1. Blowing in the wind. Pga smart medialösning med en nypa innovation och den har fått mycket uppmärksamhet internationellt. Hoppas också på Erika Linder för JC och Taxi Trails.

2. Tror det är omöjligt att det går lika bra som förra årets prisregn över Sverige. Så jag svarar sämre.

Jörgen Berglund, ad, Volt
1. 805 Million Names såklart. Och om Svenska Freds The Singing Sailor är med och tävlar i år hoppas jag på den, helt enkelt för att den är smart, aktuell och rolig.

2. Efter att spenderat lunchen med att kolla igenom förhandstippade bidrag så får jag nog säga att årets skörd blir ok alt. lite snål. Som vanligt är det nog bara Zlatan som kan rädda Sverige.  

Daniel Hallberg, ad, King
1. Jag håller tummarna för JCs kampanj med Erika Linder. Modebranschen kan vara rätt generisk i sin reklam, härligt med detta nytänk.

2. Jag tror vi haft bättre år.  

Adam Reuterskiöld, copy, Åkestam Holst
1. Singing Sailor! Att helt utan mediapengar nå över 150 länder, världens största nyhetsbyråer, Nobelpriskommittén och Saturday Night Live är värt att premiera (ja, jag är jävig).  

2. Zlatan sätter det första lejonet i krysset och sen rullar Singing Sailor, Back och Döden upp de utländska byråernas försvar och klackar in ett och annat lejon. Jag hoppas att det kommer gå bra.  

Desiré Engström, copy, Åkestam Holst
1. Jag är personligen dödligt förtjust i Unicef-kampanjen där döden sjunger sound of music. Den borde ha en  chans eftersom de återigen lyckas med att använda stor humor för en välgörenhetsorganisation.  Watch your back för IF kan ha en chans, det beror helt på hur juryn ställer sig till Volvo Life Paint. Men Watch your back är bättre. Och så Singing Sailor för Svenska Freds, förstås. Jag tror helt enkelt inte att en internationell jury kan värja sig mot sjömannens vickande höfter.

2. Jag tror på spridning! Forsman tar något guld men resterande lejon sprids rättvist mellan Sveriges duktiga byråer. Har egentligen inga belägg för detta. Bara en magkänsla.

Sebastian Smedberg, ad, Garbergs
1. Jag tror och hoppas att vår egen kampanj "First Person Lover" för Björn Borg har goda chanser. Den visar ett helt nytt sätt att lansera en klädkollektion i en bransch som generellt är ganska konservativ. Dessutom kombinerar den ny intressant teknik med kraftfull PR vilket ligger i tiden både i verkligheten och i tävlingssammanhang.

2. Jag tror att Sverige sammantaget kommer att göra ett bra år i Cannes. Vi kanske inte sopar banan med en enskild kampanj på samma sätt som F&B gjorde med Epic Split förra året. Men bredden av riktigt bra kampanjer kommer göra att vi står oss fint i konkurrensen. Särskilt i digitala medier.

Ulrika Good, senior copywriter, Dear Friends Shout
1. Jag tror att "Living with lag" för Umeå Energi har rätt kombination av charm, nyskapande och relevans för att få genomslag hos juryn. Zlatans mäktiga tatueringsnamnkupp "805 million names" för FN känns också som en trolig vinnare, förutsatt att man inte hänger upp sig på att Amnesty gjort något snarlikt tidigare.  Geniala reflexkollektionen "Watch your back" från If tror jag också har vad som krävs för att ro hem något lejon. Och så hoppas jag förstås att "Den roliga kön"-spelet för Liseberg, som gjorts av mina nya kollegor från Shout, plockar hem någon valör.

2. Eftersom förra året var ett sådant toppvinstår, kommer 2015 nog tyvärr bli lite av ett mellanår i jämförelse.

Cecilia Bernard, md, B-Reel Creative
1. jag tror stenhårt på Åkestams Apoteket Hjärtat Blowing in the Wind. Den är geni. Superenkel, relevant, snygg och ett toppenbra exempel på att när man använder teknik på rätt sätt så kan det förstärka ett budskap något enormt.

2. Efter de senaste årens svenska succéer så tror jag att det blir lite av ett mellanår. Det finns ju inte direkt någon Epic Splic som ligger och lurar i år.

Lasse Kampe, cd, Mecka
1. Jag tror bl.a. på svenska framgångar med:
- "Blowing in the wind", Åkestam Holst för för Apoteket Hjärtat. Motivering: En idé som vilken jurymedlem, med vilken frisyr som helst, bara måste älska.
-  "The Rag Bag", DDB för Uniforms for the Dedicated. Motivering: Årets mest klimatsmarta idé som alla kommersiella jurymedlemmar bara måste älska.
- "Den roliga kön", Shout för Liseberg. Motivering: Idén som alla jurymedlemmar i Cannes, som älskar att stå i kö, och de gör de, bara måste älska.
- "Zlatan", F&B för World Food Programme. Motivering: Kuppen som alla jurymedlemmar i Cannes, som har tatueringar, och det har de, bara måste älska.  

2. Jag tror inte att vi når upp till förra årets antal lejontroféer, tippar att det hamnar någonstans runt 20-25 lejon.

Calle Österberg, cd, Dear Friends Shout
1.United Nations - 805 Million names Starkt budskap med fantastisk tajming. Zlatan vinner.
Liseberg - Den roliga kön Köer är ett universellt problem. Kan mycket väl ta hem något i Mobilt eller Direct.
The Rag Bag - Uniforms of the Dedicated Väldigt smart i all sin enkelhet. Hoppas den vinner mot alla tekniskt avancerade kampanjer i Direct kategorin.
Apoteket Hjärtat - Blowing in the wind Har vunnit mycket i år. Frågan är om den orkar knipa ett guld eller om det blir mindre ädla valörer.
PAF Experiment Ensam - Bob Dylan Kan mycket väl ta hem något i PR-klassen. Dylans iconstatus kan mycket väl få en internationell jury på fall.
IF - Watch Your Back Storslam på Guldägget borgar för flera priser i olika kategorier.
Kosta Boda - An auction based on emotions Spännande lösning som mycket väl kan ta hem något i PR, Event eller Direct.  

2. Tror att det kommer att bli ett bra år även om det inte kommer att kunna jämföras med fjolårets toppår. Tror inte att vi kommer att ha någon Grand Prix-vinnare i år.

PJ Lindqvist, ad, Pool
1 & 2. Forsman Bodenfors kommer att ha en bra festival. Det blir konkret och tydligt när jag tänker tillbaka på några favoriter från året. Inom design så hoppas jag att Oatley belönas för deras förpackningsdesign. Härlig attityd och punkighet i kyldisken. Som ett sant Zlatan-fan kan man inte undkomma 805 million names som troligtvis kommer göra ett sant och äkta hattrick nere i Frankrike. Got your back med If är en underbar kampanj som jag hoppas kommer att premieras. Lisebergs mobilspel Helix Game - vore väldigt skoj om kampanjen fick den uppmärksamhet som den förtjänar, främst för deras utnyttjande av GeoFence-tekniken. En desto mer anonym kampanj är Xperia Fotboll Cancellation som jag också tycker är väldigt bra.

Malin Wikerberg, cd, Garbergs Malmö
1. The Rag Bag är en personlig favorit som jag tror kan bli en storfavorit. Och så tror jag starkt på Björn Borgs First Person Lover.  

2. Sverige levererar kommunikation i världsklass. Inte bara de stora nätverksbyråerna utan alla typer av byråer och konstellationer. Det hoppas jag kommer att avspeglas bland prisvinnarna nästa vecka.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.