Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

24 procent ned i oktober

Publicerad: 12 november 2013, 08:56

Medieinvesteringarna minskade i oktober.

Medieinvesteringarna förmedlade via medlemmarna i Sveriges Mediebyråer backade med 24 procent förra månaden. En av orsakerna är färre faktureringsdagar i TV och sena kampanjstarter.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges MediebyråerStaffan Slörner

Hittills i år har medieinvesteringarna som mäts i Mediebyråbarometern backat med fem procent jämfört med 2012. I oktober var raset hela 24 procent, men det finns vissa naturliga förklaringar utöver den gråa konjunkturen och den generella nedgången för tryckta medier.  

Dels mäts oktober mot en väldigt stark månad i fjol. Dels kommer månaden efter ett starkt september. Sammantaget ligger medieinvesteringarna något bättre nu än vad de gjorde i augusti.  

– Historiskt är oktober en stark månad gällande nivåer av investeringar vilket under 2013 delvis tidigarelagts i september och månaden påverkas i stor utsträckning av kalendereffekter. Färre antal faktureringsdagar och sena kampanjstarter i september påverkar den största mediekategorin TV under månaden. Faktureringen för kategorin i oktober backar med drygt 39 procent jämfört med en ökning i september med 44 procent, säger Staffan Slörner vd för Sveriges Mediebyråer i en kommentar.

Även radio backar med cirka 24 procent, liksom DR/annonsblad som tappar 16 procent jämfört med samma månad i fjol. Alla printkategorierna tappar investeringar.  

– Printmedierna tappar mindre än tidigare månader vilket är en något positivare utveckling. Magasin klarar sig absolut bäst med en nedgång på 1,5 procent och dagspress totalt backar med drygt 11 procent. Båda digitala kategorierna visar en svagare utveckling under oktober. Mediekategorin Sök backar med drygt 7 procent och Internet drygt 3 procent, trots detta visar de totalt på en tillväxt för året, kommenterar Mikael Ekelöf, mediechef VivaKi Sweden.

Den enda mediekategorin som ökar i oktober är bio: plus 20 procent.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.