Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

24 vinsthopp hittills för Sverige i Cannes

Publicerad: 18 Juni 2017, 14:36

IKEA:s och Åkestam Holsts "retail therapy" är nominerad.

Under Cannes Lions första dag står det klart att Sverige har 24 chanser att prisas med lejon. Flest nomineringar hittills har Mediamonks med Audis sandbox och Åkestam Holsts "Ikea retail therapy".


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2017ReklambyråerCannes Lions

Nomineringarna i sju kategorier har släppts i Cannes Lions, eller reklam-VM om man så vill.

Som vanligt får Sverige inte en enda nominering i Print. Detsamma gäller utomhus. I andra kategorier går det bättre. Förra året hade Sverige noll nomineringar i innovation, i år har Mediamonks, Garbergs och Åkestam Holst chans att flyga hem pris.

Däremot går det att konstatera att sammantaget är chanserna hittills få jämfört med förra årets rekordår. När nomineringarna i nedanstående kategorier släpptes i fjol hade Sverige 37 nomineringar. I år får vi nöja oss med 24.

Åkestam Holst presterar bäst med åtta nomineringar, sex för Ikea och två för IM, som de gjort tillsammans med Great Works. Sedan är det jämnt. TBWA, Acne och Garbergs får tre nomineringar och King, TBWA, Forsman & Bodenfors, Great Works och Edelman Deportivo får två nomineringar var.

Produktionsbyrån Mediamonks Stockholm har anledningar att hålla tummarna med sina sju nomineringar för Audi Sandbox. Kampanjen är skapad av norska byrån POL.

Här är Sveriges nomineringar hittills:

PROMO & ACTIVATION
Åkestam Holst, Ikea, "Ikea retail therapy"
Åkestam Holst, Ikea, "Ikea retail therapy"
Åkestam Holst, Ikea, "Ikea retail therapy"
Åkestam Holst & Great Works, IM, "Humanium Metal"
King, Berättarministeriet, "Läs upp"
TBWA, Scania, "Scania Clock"
Acne, Ikea, "Ikea responds to Balenciaga"

PRINT & PUBLISHING
-

PR
King, Swedish Ministry For Foreign Affairs, "Free The Speech"
Forsman & Bodenfors, H&M, "World recycle week"
TBWA, Scania, "The Scania clock"
Forsman & Bodenfors, Gen-pep, "Pep talk by Stephen Hawking"
Edelman Deportivo, Unicef, "For Sofia"
Acne, Ikea, "Ikea responds to Balenciaga"
Edelman Deportivo, Hövding, "Give a beep"
Volontaire, Libero, "Babybuzz"
Acne, Ikea, "Ikea responds to Balenciaga"

OUTDOOR
-

INNOVATION
Garbergs, Stockholm Pride, "Los Santos Pride"
Åkestam Holst & Great Works, IM, "Humanium Metal"

GLASS
-

CYBER
Åkestam Holst, Ikea, "Ikea retail therapy"
RBK, Ålandsbanken, "Åland Index/Baltic sea project"
Garbergs, Stockholm Pride, "Los Santos Pride"
Åkestam Holst, Ikea, "Ikea retail therapy"
TBWA, Scania, "The Scania Clock"
Garbergs, Stockholm Pride, "Los Santos Pride"
Åkestam Holst, Ikea, "Ikea retail therapy"

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.