Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

25 000 resklara getter ska säljas för Action Aid

Publicerad: 26 november 2012, 15:48

Välgörenhetsorganisationen Action Aid går ut i sin största kampanj någonsin med målet att sälja 25 000 getter.


Ämnen i artikeln:

Actionaid

– Vi går ut med den största kampanjen någonsin. Vi har aldrig gått i tv på  det här sättet. Målet är att sälja 25 000 getter vilket motsvarar 5  miljoner kronor och jag tror, nej jag vet, att vi kommer att lyckas med  det, säger Pierre Kalmenstam, projektledare på Swe till Resumé.

Kampanjen kommer att främst gå i TV4 och dess systerkanaler, men även  som bannerkampanj på alla de större annonsnätverken samt som rörlig  utomhus i stationshusen i Stockholm, Göteborg och Malmö under vecka 49,  50 och 51.

– Det är en annorlunda kampanj då reklam för välgörenhetsorganisationer  generellt sett är verklighetsbetingat. Resten av året kommunicerar även  vi mer verkligt, men just under jul använder vi mer humor och glimten i  ögat.

Varför väljer ni mer humor just under julen?
– För att julen är extremt viktig insamlingsmässigt och vi tror att vi  kan nå en större målgrupp genom att inte ha för tungt budskap. Det är  också ett sätt att nå genom bruset när det är så reklamintensivt under  julperioden.

Action Aids julkampanjer har sedan sex år tillbaka kretsat kring geten.  Det var utgångspunkten även i årets kampanj, men samtidigt som man ville bygga vidare  på konceptet.

– Det är smart med virtuella gåvor, att det känns så direkt och konkret.  Vi ville dra det ännu längre och kom då fram idén med resklara getter.  Vi lyfter fram dem som hjältar och visar att det ska kännas rätt och  lätt att göra det köpet. Man ska känna att man skickar ut dem på ett  jätteviktigt uppdrag, säger Elisabet Fischer, copywriter på Swe.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Actionaid

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.