Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 26 november 2012, 15:48
Välgörenhetsorganisationen Action Aid går ut i sin största kampanj någonsin med målet att sälja 25 000 getter.
Ämnen i artikeln:
Actionaid– Vi går ut med den största kampanjen någonsin. Vi har aldrig gått i tv på det här sättet. Målet är att sälja 25 000 getter vilket motsvarar 5 miljoner kronor och jag tror, nej jag vet, att vi kommer att lyckas med det, säger Pierre Kalmenstam, projektledare på Swe till Resumé.
Kampanjen kommer att främst gå i TV4 och dess systerkanaler, men även som bannerkampanj på alla de större annonsnätverken samt som rörlig utomhus i stationshusen i Stockholm, Göteborg och Malmö under vecka 49, 50 och 51.
– Det är en annorlunda kampanj då reklam för välgörenhetsorganisationer generellt sett är verklighetsbetingat. Resten av året kommunicerar även vi mer verkligt, men just under jul använder vi mer humor och glimten i ögat.
Varför väljer ni mer humor just under julen?
– För att julen är extremt viktig insamlingsmässigt och vi tror att vi kan nå en större målgrupp genom att inte ha för tungt budskap. Det är också ett sätt att nå genom bruset när det är så reklamintensivt under julperioden.
Action Aids julkampanjer har sedan sex år tillbaka kretsat kring geten. Det var utgångspunkten även i årets kampanj, men samtidigt som man ville bygga vidare på konceptet.
– Det är smart med virtuella gåvor, att det känns så direkt och konkret. Vi ville dra det ännu längre och kom då fram idén med resklara getter. Vi lyfter fram dem som hjältar och visar att det ska kännas rätt och lätt att göra det köpet. Man ska känna att man skickar ut dem på ett jätteviktigt uppdrag, säger Elisabet Fischer, copywriter på Swe.
Linus Fremin
Ämnen i artikeln:
Actionaid