Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

25 jobb hotas på Brindfors

Publicerad: 20 maj 2009, 07:16

Resumé kan avslöja Lowe Brindfors nödplan om det globala uppdraget för SAAB upphör. 25 personer får lämna byrån till en kostnad av 20 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

SaabLowe Brindfors

De affärsmässiga turerna kring biltillverkaren SAAB har åkt bergochdalbana de senaste månaderna. Tongångarna från direktionsrummet i Trollhättan har blivit alltmer ansträngda. I måndagens utgåva av Dagens Industri vädjade vd:n Jan Åke Jonsson och rekonstruktören Guy Lofalk till fodringsägarna för att undvika konkurs.

På listan över fodrings ägare som har fått brev med samma vädjan återfi nns biltillverkarens globala reklambyrå Lowe Brindfors. Summan i sammanhanget är försumbar, 265 305 kronor som SAAB var skyldigt reklambyrån innan rekonstruktionen. Efter beslutet om rekonstruktion har SAAB:s ägare General Motors betalat alla fakturor löpande med sju dagars eftersläpning. Detta inklusive den nya kampanj för SAAB från Lowe Brindfors och som synts i både print och tv. I dag, onsdag, lämnas en förlängning av rekonstruktionen in av SAAB-ledningen och sedan återstår kampen för att fi nna en tänkbar köpare.

För Lowe Brindfors innebär det ytterligare en tid av ovisshet där betydligt mer än 265 305 kronor står på spel. Lowe Brindfors har haft SAAB som kund i 17 år och SAAB-teamet på reklambyrån består i dag av 25 personer och räknas som en ”stat i staten” på byrån. Härifrån utgår all produktion till den krisdrabbade biljätten. Uppdraget för SAAB är betydande för byrån och globalt handlar det om 40 miljoner kronor i byråintäkt och en omsättning på 80 miljoner kronor som styrs av teamet på Birger Jarlsgatan i Stockholm. Men trots att reklamuppdraget för SAAB riskerar att haverera i en konkurs sitter SAAB-teamet med projektledarna Anna Laestadius och Pelle Holm i spetsen tryggt. I all hemlighet har ledningen arbetat fram en åtgärdsplan där 25 personer listas som ska avskedas om SAAB försvinner.

Men i planen fredas SAAB-teamet. I stället handlar det om personer på andra positioner och i andra arbetsgrupper. Men det innebär enorma kostnader att köpa ut 25 medarbetare och Björn Larsson har fått hela planen godkänd av den globala ledningen för nätverket och access till en budget på cirka 20 miljoner kronor om planen behöver sjösättas. SAAB-teamet är tänkt att smidigt kunna ta över uppdraget för Ericsson och stödja andra globala kunder.

Björn Larsson kommenterar Resumés uppgifter via mail:

Vad händer med Lowe Brindfors om SAAB försvinner?
– Rent konkret flyttar vi merparten av resurserna från SAAB mot de nya kunder som gett oss sitt förtroende senaste tiden.
– I tillägg ökar vi vårt fokus på de pitcher vi nu deltar i. Vi har sedan årsskiftet vunnit åtta nya kunder, senast Ericsson, Swedbank och ­BabyBjörn.

Kommer det att bli varsel?
– Nej det finns inte i våra planer. Men självfallet måste vi, liksom våra kunder hela tiden anpassa munnen efter matsäcken.

Känner du någon oro personligen?
– Man är nog ingen bra byråledare om man inte ägnar frågan om hur ens största kund ska ta sig igenom en rekonstruktion viss uppmärksamhet.

SAAB ger nätverket en byråintäkt på cirka 40 miljoner kronor årligen. Vad har ni för beredskap?
– Som sagt, nya kunder har kommit in och vi ser att vi vinner uppdrag på kunder som vi delar med andra byråer. Det kan bli ett hack i skivan 2009 men vi har god tillförsikt för 2010.

truefalse

Claes de Faire

Ämnen i artikeln:

SaabLowe Brindfors

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.