Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

25 miljoners reklampott

Publicerad: 6 april 2011, 14:46

Runt 25 miljoner kronor i årligt byråarvode. Det ligger i potten när Saab är ute och storpitchar. Rattar upphandlingen, som berör både svenska och internationella byråer, gör ytterst ordförande Victor Muller. – Jag är och kommer att vara väldigt, väldigt aktiv i pitchprocessen, säger Victor Muller till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Victor MullerSaab

truefalse

Saabs ordförande Victor Muller och avgående vd:n Jan-Åke Jonsson ville tala nya bilmodeller, men fick mest svara på frågor om pengabrist. Victor Muller bekräftade att Saab är ute i pitch efter reklambyrå, men fortsatte att förneka att Lowe Brindfors skulle ha hoppat av samarbetet. Foto: Björn Elgstrand.

Att Saab väljer att gå ut i en reklambyråpitch för att hitta en ny huvudbyrå med övergripande ansvar för kommunikationen kan bli en riktig guldklimp för den vinnande byrån. Men det råder många tveksamheter kring Saab och kontot kan lika gärna bli ett stort frågetecken.

Under Saabs vårsalong i måndags, där man visade upp kommande modeller, medgav Saabs ledning att företaget har pengabrist, men kallade det hela ”en morgonförkylning”.

Lanseringen av nya kampanjer har också präglats hårt av det uttalande som Bjarte Eide, vd på Lowe Brindfors, gjorde i förra veckans Resumé där han berättade att Lowe Brindfors väljer att blockera kommande kampanjer tills man har fått betalt.

Ett uttalande som Victor Muller, tillförordnad vd på Saab, avfärdar.
– Lowe Brindfors är kvar hos oss och vi hos dem. Att de skulle ha lämnat oss, eller gett oss ultimatum och ställt kommande kampanjer, det är inte sant. Det stämmer inte.

På Saab präglas kommande kampanjer och upphandlingen­ av byrå av stort hemlighetsmakeri. Klart är att en handfull byråer är inbjudna i pitchen, både från Sverige och andra länder, och att man vid ett möte de kommande veckorna ska ta beslut om formerna för arbetet.

Ansvarig för pitchen är ­ytterst Victor Muller.
– Jag är och kommer fortsatt att vara väldigt, väldigt aktiv i pitchprocessen. Vi har valt ut i detta nu ett antal kandidater, både i Sverige och internationellt, erkända och prisbelönta byråer och jag är övertygad om att vi kommer att landa hos en bra byrå.

Lanseringen av kampanjer för nya modeller blir det som fortsatt kommer att var det centrala i samarbetet. Och det var också nya modeller som Victor Muller helst ville prata om under visningen, men det kom att bli ett försvarstal. Bildirektörerna, Victor Muller och Jan-Åke Jonsson som började med att gå runt bland de nya bilarna, var märkbart störda över hur Saab nagelfars i medierna. Nya direktiv är också att vara mer sparsamma med uttalanden i pressen.

Efter nästan två decennier går ni och Lowe Brindfors skilda vägar, vad är dina tankar och reflektioner kring detta?
– De frågorna får du ta med Knut (Simonsson, varumärkes- och marknadsdirektör, Saab). Jag har inte personligen varit i kontakt med Lowe Brindfors, och kan därför inte heller svara på de frågorna.

Men du måste ju ändå ha en tanke eller reflektion kring det som har hänt?
– Jag tänker inte prata kring enskilda underleverantörer.

Men är det så smart att inte ha en fast byråpartner i detta nu?
– Lowe Brindfors är fort­farande kvar hos oss och vi hos dem. Att de skulle ha lämnat oss, eller gett oss ultimatum och ställt kommande kampanjer, det är inte sant.

Han säger därmed på nytt emot Lowe Brindfors vd Bjarte Eide som i förre veckans Resumé sade att byrån blockerar samtliga jobb tills de har fått betalt.

Ett uttalande som Bjarte Eide kommenterar knapphändigt:
– Vi diskuterar formen för fortsatt samarbete och har en tät och god dialog med Saab om betalningar.

I övrigt passar Victor Muller på Resumés övriga frågor och hänvisar till Knut Simonsson. Även han svarar kortfattat.
– I dagsläget vill jag inte berätta för mycket, för att vi inte vill göra någon stor mediegrej av detta helt enkelt.

Hur fungerar samarbetet i dag, med tanke på alla hårda ord som har sagts mellan er och Bjarte Eide?
– Kontakten mellan Lowe Brindfors och oss består, de är vår huvudbyrå i detta nu. Går du ner på Brindfors i dag ser du att det är fullt ös. I nästa vecka kommer en ny utomhuskampanj upp, och då vet du vem som har gjort den. Vad Bjarte Eide sedan har placerat i er tidning får du ta med honom.

Åter om pitchen – hur många byråer är med?
– Det får du inga svar på. Vi har bestämt vilka byråer vi vill prata med. Och Brindfors har vetat om detta sedan fyra veckor.

När beräknas arbetet komma i gång med den nya byrån?
– Under året.

Vad beräknar du byråarvodet till?
– Det blir ungefär vad det har legat kring.

20–25 miljoner?
– Ja, det ligger där någonstans. Plus minus tio procent. Det är inte så att vi går i en annan värld, utan vi måste fortsatt vara aktiva med våra kampanjer.

Vad kräver ni av de byråer som ni vill samarbeta med?
– Du ger dig inte?

Nej. 
– Du får inga fler svar i detta nu. Om ett par veckor har vi ­tagit nästa steg och kan prata mer då. Men vi är inte klara med alla detaljer i detta nu.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Victor MullerSaab

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.