Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

29-åringen som tar över DDB

Publicerad: 16 maj 2012, 08:38

David Sandström, ny vd för DDB.

Foto: Pressbild.

David Sandström har gjort kometkarriär sedan han avslutade sina studier på Handelshögskolan. Nu tar han som blott 29-åring över hela DDB Stockholm: – Det ligger lite i DDB:s DNA att inte göra saker som alla andra. Jag tycker att det är otroligt kul att man plockar upp engagemang på gräsrotsnivå och lyfter det till toppen, säger han.


Ämnen i artikeln:

Carl WåreusDavid SandströmDDB

David Sandström ersätter Carl Wåreus som vd för DDB Stockholm efter att den sistnämnde vill gå tillbaka till kund- och marknadssidan.

David Sandström är 29 år och har gjort vad många skulle kunna kalla en kometkarriär inom reklambranschen eftersom det endast var tre år sedan som han gick in som planner på DDB:

– Jag går inte och reflekterar över min ålder, men jag tycker att branschen kanske har saknat lite ny energi och initiativrikedom och här hoppas jag kunna ge mitt bidrag till detta, säger David Sandström.

Han tycker att branschen många gånger präglas av lite föråldrade strukturer där en äldre byråledare har ett antal senior konsulter nära sig.

Du tycker att branschen är lite fat & happy eller?
– Nej, jag tycker snarare att den är lite stereotyp om man ser till setup och organisationsscheman hos olika byråer. Jag tycker att det är kompetensparametern som måste styra, men här får man naturligtvis inte glömma att äldre personer ofta har mer erfarenhet, säger David Sandström.

Han började gå Handelshögskolan och precis som många av hans studentkamrater var det mycket fokus på att bli som Gordon Gekko i Wall Street, men efter två år kände han att det inte riktigt var hans grej. Han bytte inriktning och läste marknadsföring med Micael Dahlén som kursledare under två år.

– Jag tyckte att det var mycket mer intressant med kommunikation, varumärken och verkliga människor, säger David Sandström.

Någon forskarkarriär var daldrig på tapeten, utan han gick i stället över till Carat som planner efter avslutade studier:

– Jag och Micael Dahlén är nära vänner, men jag är en otroligt praktisk människa som vill få saker och ting gjort. Jag tycker nog att forskarvärlden på många sätt är för hypotetisk för att passa mig, säger han.

David Sandström har bott i Tyskland i stora delar av sitt liv.

Kan vi räkna med preussisk disciplin på byrån nu?
– Jag tror att det är bra att ha system för hur man styr byrån, men jag tycker att vi redan har bra system för detta. Mitt huvudfokus ligger snarare på att fördjupa relationen med befintliga kunder, säger David Sandström.

Han menar att DDB redan sitter med en så stark kundportfölj att just jakten på nya kunder inte har högsta prioritet.

Målet är i stället att skapa kreativa lösningar som även involverar andra områden än enbart reklam.

Han gillar inte reklam för reklamens skull:

– Jag satt i panelen under Stora Annonsördagen där fd SAS-chefen Jan Carlzon pratade om detta. Jag tror egentligen inte att någon gillar reklam för reklamens skull, säger David Sandström.

Han tycker att reklam snarare måste handla om problemlösning där själva kreativiteten utgör ett av baselementen.

David Sandström menar att denna fråga diskuterades redan under hans tid på Handelshögskolan, men att det ändå inte har hänt tillräckligt mycket på den fronten.

Han tycker dock att DDB har den byrå-setup som krävs för att hantera den kreativa biten på flera nivåer:

–Vi kan kombinera teknik, design och innovation och verkligen få saker och ting att hända, säger David Sandström.

Han nämner också att nya storkunden Electrolux är inne mycket på det spåret genom sin så kallade Innovationstriangel, som just förenar teknik, design och innovation.

– Vi står väl rustade och är superpeppade för uppdraget. Här kan vi skapa magi och gå armkrok med Electrolux, säger David Sandström.

Han berättar också att det var under hans tid på Carat och då han jobbade med Försvarsmakten som han och Niclas Melin fann varandra.  Han fick sedan ansvaret att gå in på Telia-kontot hos DDB.

David Sandström tycker egentligen inte att det är så förvånande att han tar över vd-posten eftersom han har sett sig själv som en informell ledare under de senaste 1,5 åren och utsågs till vice vd under förra året:

– Jag är inget nytt ansikte för folk precis och våra informella ledare är en viktig del av DDB:s kultur. Vi har säkert ett 15-tal sådana här.

Så du nyper dig inte i armen med andra ord?
– Jag kan inte gå runt och nypa mig i armen som vd, men jag är grymt peppad inför uppdraget. Jag tror att det finns en enorm potential att skapa något bra trots allt det som DDB har gjort under de senaste åren. Jag ser fram emot att öppna den lådan, säger David Sandström.

Men tänk om det är Pandoras box då?
– Det kan lika gärna vara världens vackraste julklapp, säger David Sandström.

Han tycker inte att konkurrenterna kan andas ut bara för att DDB:s högsta prioritet inte längre ligger på pitcher.

– Det är precis tvärtom, säger David Sandström.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.