Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

3,3 miljarder skäl att jubla

Publicerad: 12 april 2012, 09:38

Trots tal om dystra tider – i fjol investerades det drygt 66 miljarder kronor i marknadskommunikation i Sverige. Det är en ökning med drygt 3,3 miljarder kronor jämfört med 2010.
Design mäts för första gången.
Siffrorna kommer från IRM.


Ämnen i artikeln:

IRM

Totalt ökade investeringarna i medieutrymme med 5,3 procent, medan värdet av investeringarna i övrig marknadskommunikation ökade med 8,2 procent jämfört med 2010. Reklamproduktionen ökade med beskedliga 3 procent under 2011.

Designtjänster – pengarna annonsören betalar till design- och reklambyråer – omsatte 650 miljoner kronor under 2011, en ökning med 5,1 procent jämfört med 2010.

Designproduktionen – de investeringar ett företag eller en organisation gör för att förmedla designen genom exempelvis tryck av förpackningar, byte av skyltar, med mera under 2011 – skattades till nära 12 miljarder kronor.

Även sponsringen ökade starkt under 2011. Totalt omsattes 5,8 miljarder kronor – det investeras något mer i sponsring än i TV-reklam.

– Annonsörerna hittar nya vägar att nå konsumenterna för att bryta igenom reklambruset. Att skapa emotionella kopplingar till varumärket är ett sådant, säger IRM:s analyschef Tobias Hedström i en kommentar.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.