Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

3 miljoner för 30 sekunder

Publicerad: 13 December 2010, 06:52

Helgens final av brittiska X Factor sågs av mångmiljonpublik. Då passade tv-kanalen ITV på att chockhöja priset på reklamplatserna. Runt 3 miljoner kronor fick annonsörerna slanta upp för en 30-sekunders film, hävdar Daily Mail.


Under helgen hade den brittiska talangshowen X Factor, med bland annat Simon Cowell som programledare, sin säsongsavslutning.

Finalen var uppdelad på lördagskvällen och söndagskvällen. Lördagens sändning sågs av drygt 16 miljoner människor och gårdagens slutgiltiga avgörande väntades en publik på uppemot 20 miljoner tv-tittare.

Men den stora vinnaren är inte någon av finalisterna. Det är ITV.
Enligt Daily Mail passade man på att tokhöja priset för annonsörerna i samband med finalprogrammen. Priset för en 30-sekunders spot låg på mellan 200 000 och 300 000 pund (mellan drygt 2-3 miljoner kronor). Det är drygt 50 procent högre än kanalens normala taxa för prime time-tid på helger, enligt uppgifter till Daily Mail.

Totalt beräknas ITV ha dragit in hela 20 miljoner pund (ca 220 miljoner kronor) under den gångna helgens finalprogram. Annonserade gjorde bland annat Apple, Christian Dior och Electronic Arts.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.