Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

3 miljoner på 4 dagar

Publicerad: 20 augusti 2010, 10:04

Igår kunde Resume.se visa filmen som diskuteras av en hel värld. Verklig eller fejk? Viralerna är på uppgång och skapar ständig debatt. – Det är en jäkla balansgång som lätt kan slå över. Men om man lyckas kan den skapade verkligheten vara ett effektivt grepp , säger Sebastian Smedberg, ad på Garbergs.


Ämnen i artikeln:

Roger FedererYoutube

Roger Federer må vara en av världens absolut bästa tennisspelare. Men frågan är om han är så pass skicklig att han två gånger på raken kan pricka en förpackning som står ovanpå en annan persons huvud. På fyra dagar har över tre miljoner människor sett filmen på Youtube.

Det är långt ifrån den första filmen där tittaren utmanas att diskutera kring sanningshalten i filmen. Sebastian Smedberg på Garbergs var med i kampanjen ”Spela lagom” för Svenska spel, där en av filmerna är just en sådan.

– Just den filmen är inte gjord av oss, men generellt vill man göra något som folk vill ta del av och dela med sig av. Det här greppet skapar en diskussion kring filmen och den får ofta en bra spridning på nätet , säger han.

Viralerna är på stadig framfart och de skapar diskussioner kring innehållets verklighetshalt. Inspirationen är hämtad från bland annat Youtube där hemmagjorda filmer har blivit tittarsuccéer på grund av sitt häpnadsväckande innehåll.

Sebastian Smedberg menar att det är en balansgång mellan att göra filmerna tillräckligt verkliga och samtidigt uppseendeväckande. Blir de allt för overkliga riskerar det att slå över till det negativa.

– Det kan vara en bra men det måste vara ett relevant sammanhang för produkten. I fallet med Roger Federer bygger den vidare på en spelfilm som de tidigare gjort. Att använda superstjärnor är ett effektivt sätt att bidra till spridningen, säger Sebastian Smedberg.

Se Roger Federer-videon för Gillette här.

Ett urval av omdiskuterade viraler:

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Roger FedererYoutube

Dela artikeln: