Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”3 viktigaste digitala trenderna – de kommande 3 månaderna”

Publicerad: 18 februari 2015, 14:51

Johanna Tano och Mattias Ekendahl på B-Reel.

Foto: Pressbild.

Smarta wearables, personligare sociala medier och vuxnare format. Det är de tre viktigaste digitala trenderna att ha koll på just, skriver Mattias Ekendahl och Johanna Tano på B-Reel i en spaning.


Ämnen i artikeln:

B-Reel

Är verkligen digitala trender något att följa? Med så många som kommer och går för varje vecka, hur ska man veta vad som verkligen är intressant och vad som kommer vara bortglömt dagen efter?

Vi har försökt se förbi dagssländor och buzzwords och plockat fram de trender som har potential att göra skillnad i marknadsföringen.

SMARTA WEARABLES
Först av allt måste vi prata om wearables. Om alla tycker att det är den hetaste trenden varför ser vi så få användbara saker? Visst finns det smarta klockor som kan visa att du har fått ett meddelande till telefonen och fitness-band kan visa att du gått 10 000 steg om dagen, men var är den egentliga nyttan? Nej, du har inte missat något, det finns nästan ingen nytta alls för tillfället. Vad som däremot finns är potential. Att vara först i branschen, att skapa värde på de nya plattformarna och se marknaden ta fart.

PERSONLIGARE SOCIALA MEDIER
En effekt av att allt fler företag har en konstant närvaro i sociala medier är att det nu upplevs som tjatigt att bara prångla ut budskap. Istället ser vi att varumärken för personliga dialoger, både med kunder och andra varumärken. Dialoger som allt mer börjar likna de samtal som vi har i vanliga livet. Ett av de bästa exemplen är jätten Virgin där Virgin Trains pratar med sina resenärer om allt möjligt, till och med om något så privat som att fastna på toaletten utan papper.

VUXNARE FORMAT
Det har nu gått upp för de flesta att "... du kommer aldrig tro vad som hände sen ..." sällan är så fantastiskt/förvånande/otroligt som länken utlovade. I en värld där allt serveras i bite-size storlek med små sockersöta quick-fixes är det skönt att se att någon vågar lita på innehållet. Under det senaste året har spelet Monument Valley och podcasten Serial visat att man även kan slå igenom stort med format som kräver lite mer av konsumenten. Så var inte rädd att investera i kvalitet. Tid och ansträngning uppskattas fortfarande, kanske mer nu än någonsin tidigare.

Mattias Ekendahl och Johanna Tano  
Technical Directors, B-Reel

Ämnen i artikeln:

B-Reel

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.