Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

30 byråer kan försvinna

Publicerad: 1 Oktober 2008, 13:16

Nu peakar finanskrisen. Enligt logiken drabbas reklambranschen alltid sex månader senare. – Förra gången försvann trettio byråer. Samma sak kan hända igen, säger Pia Grahn Brikell.


Orolig. Pia Grahn-Brikell, vd på Reklamförbundet.

Det råder djup oro bland landets reklambyråer. De byråledare som Resumé har varit i kontakt med är alla skakade över den senaste tidens krigsrubriker i affärspressen. Dessutom förstärks oron av att uppdragsgivarna visar tecken på osäkerhet kring framtida projekt.

Enligt Reklamförbundets vd Pia Grahn Brikell har krisen precis drabbat de amerikanska reklambyråerna och kommer att svepa in över de svenska reklambyråerna strax efter nyår.
– Reklambranschen känner av en lågkonjunktur sex månader efter finansbranschen. Jag har hört talas om stora annonsörer som nu halverar sin budget 2009, säger hon.

– Tillväxten mattas av och byråerna slutar att rekrytera. Jag kom precis hem från New York och jag har sett hur branschen där rustar för kris. För traditionella reklambyråer och mediebyråer är det en enorm prispress nu. Vi som har varit med ett tag vet att det är så här en lågkonjunktur börjar, säger Pia Grahn Brikell.

Enligt henne kan det röra sig om upp till trettio reklambyråer som tvingas slå igen till följd av konjunkturen. Men de som märker av de dåliga tiderna först är det globala jättarna.
– Jag tror att det här kommer att påverka nätverksbyråerna värst. Deras beslut fattas på en global marknad.

Anna Serner var vd för Reklamförbundet under it-krisen.
– De reklambyråer som inte säger att de märker av krisen tror jag inte talar sanning. Reklambranschen är extremt konjunkturkänslig. Om jag vore reklambyrå-vd skulle jag se om mitt hus. Jag tror att det blir svårare för Berghselever att få jobb och vi kommer att få se reklamare förlora jobben, säger Anna Serner.

Läs mer om hur den finansiella härdsmältan påverkar reklam- och mediebranschen i veckans nummer av Resumés papperstidning.

Claes de Faire

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.