Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

30 procent av vinsten till medarbetarna

Publicerad: 4 Januari 2012, 12:38

Ulf Vanselius, vd på Pyramid.

Foto: Karin Andrén.

Pyramid gör sitt bästa år någonsin med ett resultat på åtta miljoner kronor. Nu vill man få ytterligare skjuts och startar en webbyrå med fokus på internationella affärer – Petra.


Ämnen i artikeln:

Pyramid

Pyramid startade 1989 och har idag runt 40 anställda, varav 16 delägare. Bolaget har precis plockat in fyra nya medarbetare – Mark Drake copywriter, Henrik Stierna, art director, Jonas Wilensjö, projektledare, och Caroline Lundgren, produktionsledare.

Pyramids verksamhet går ut på att erbjuda B2B-tjänster till internationella företag – alltifrån svenska bolag som Assa Abloy, Atlas Copco, Axis och SAS till norska Bring, finska Metso och amerikanska JBT:

– Vi brukar presentera oss som Sveriges mest internationella byrå, säger Ulf Vanselius, vd på Pyramid.
Pyramid stänger precis bokslutet och räknar med en byråintäkt på 40 miljoner kronor för
2011 samt ett resultat på åtta miljoner kronor.  

Pyramid har haft en 20-procentig rörelsemarginal under de senaste åren och vuxit med cirka 5-7 miljoner kronor per år.  Pyramid har som regel att ca 30 procent av vinsten fördelas till medarbetarna.

Hälften av det återstående resultatet delas normalt ut till aktieägarna, medan den resterande delen konsolideras i bolaget.

Så sent som i december fick samtliga Pyramid-anställda en bonus på 35 000 kronor.

– Vi har exempelvis 2 miljoner kronor i aktiekapital, vilket jag skulle våga påstå är ovanligt för en reklambyrå, säger Ulf Vanselius.

Just fokuset på B2B för internationella storföretag har Pyramid behållit stenhårt, vilket även har inneburit att man har tvingats tacka nej till vissa uppdrag.

Pyramid fick bland annat tacka nej till att bygga en e-handelsplattform för ett större kosmetikaföretag i södra Sverige – detta låg helt enkelt inte inom Pyramids kärnverksamhet.  Och det är bland annat på grund av detta man nu startar upp Petra.

Namnet kommer från långt tillbaka i historien:

– Petra var en gammal jordansk handelsplats dit alla handelsvägar ledde. Vi valde att använda namnet eftersom webben alltmer fungerar som en modern handelsplats för att skapa affärer, säger Ulf Vanselius, som även blir vd för Petra.

Verksamheten drar igång den 16 januari och sex medarbetare har anställts.

Petra har redan klart med uppdrag från flera av Pyramids redan befintliga kunder, men även flera nya storkunder är klara - vilka vill dock inte UIf Vanselius gå in på ännu:

– Webb är ett kompetensområde som vi har jobbat med inom Pyramid i snart 20 år. Nu kan vi erbjuda kompletta kommunikationslösningar inom B2B genom Pyramid och digitala lösningar, från strategi till produktion, via Petra, säger han.

Han tror också att det geografiska läget för Petra är en stor fördel för ett bolag som exempelvis finska jätten Metso:

– Det finns mängder med webb-byåer i världen, men bara en handfull har sin utgångspunkt i marknadsföring och kommunikation. Det är också bättre för ett företag som t ex Metso att ha nära till digitala konsulter som förstår deras affär, vilket man får i och med Petra, säger Ulf Vanselius.

Vad ser du för orosmoln på horisonten?
– Vi lever i en förväntansekonomi och i den ekonomiska osäkerhet som råder handlar det om att bromsa och hålla inne med investeringar eller att gasa. Vi väljer det senare, inte minst genom uppstarten av Petra, säger Ulf Vanselius.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Pyramid

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.