Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

30000 hetero-testade Spotify första dygnet

Publicerad: 14 oktober 2009, 15:18

Succétest! Stockholm Prides uppföljare till twittertestet "How Hetero" följdes i går upp av ett hetero-test på Spotify. 30000 testade sina spellistors heteronorm första dygnet


I somras släppte Stockholm Pride kampanjen "How Hetero" som testade heteronormen i språket på Twitterkontona.
Igår lanserades nästa del av kampanjen där heteronormen Spotifys spellistor testas. Kampanjen har fått draghjäp från ett stort mediegenomslag.

Under det första dygnet har över 30000 Spotify-användare kört så kallade “lookups” – test – mot Spotify.
– Det blev ett hårt tryck på servrarna och vid ett par tillfällen var vi oroliga för om de skulle klara trycket, säger Martin Cedergren, creative director på Åkestam Holst och den som skapat kampanjen.

Han räknar med ytterligare draghjälp från de många Spotify-användarnas nätverk.
– Det är ett win-win-läge. Spotify är ett öppet medium och det finns tydliga föreställningar kring vad du som person har för identitet eller sexuell läggning beroende på den musik du lyssnar på, säger Martin Cedergren.

Arbetsgrupp:

Byrå: Åkestam Holst
Arbetsgrupp: Åke Stamholst + Kalle Åkestam
Produktionsbolag: TIM

Martin Cedergren lyssnar gärna på melodisk hårddrock. Foto: Kenneth Adenskog

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.