Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

35 000 får inbjudan till barnbröllop

Publicerad: 22 december 2008, 10:01

Plan Sverige skickade ut bröllopsinbjudningar till 35 000 svenskar. Målet: att belysa problemet med barnäktenskap och att samla in bidrag i arbetet mot det.


Ämnen i artikeln:

Plan Sverige

Framsidan på bröllopsinbjudan

Kampanjen, som startade i början av december, gick ut till 35 000 personer. Enligt Plan Sverige var huvudmålgrupper kvinnor i barnfamiljer.
– Det är lite hårddraget, vi hade flera olika kriterier och flera olika målgrupper, men just kvinnor var huvudmålgruppen, säger Linda Öhlund, marknadsansvarig på Plan Sverige.

Syftet med kampanjen var att berätta om Plan Sveriges arbete mot barnäktenskap och kvinnlig könsstympning.
– Vi vill väcka uppmärksamhet till de här frågorna om hur flickor kränks plus samla in pengar. I våras startade vi ett projekt i Egypten som arbetar mot detta. Det är fortfarande rätt färskt men det här är ett projekt som vi kommer att jobba med ett par år och göra flera olika kampanjer kring, säger Linda Öhlund.

Kampanjen startade med dr-utskicket. Den följdes sedan upp av en utomhuskampanj samt med Faddergalan som fokuserade på samma frågor. Kampanjen är signerade kommunikationsbyrån Digitas, tidigare Starcom 113, som Plan Sverige jobbat med de senaste två åren.

Bröllopsinbjudan som den ser ut när man öppnar den.

– Dr är relativt nytt för oss så bröllopsinbjudan är också ett test för att se hur bra den kanalen fungerar. Men det är ännu för tidigt att säga vad som fungerar bäst. Kampanjen pågår ett tag till mediemässigt och sedan ska vi utvärdera.

Nästa publika kampanj i ämnet kommer redan i februari. Då testar Plan Sverige också att jobba med Ambassadörer. 2009 är namnen Agneta Sjödin och landslagsmålvakten Rami Shaaban.
– Agneta Sjödin och Rama Shaaban var också med i Faddergalan och det fungerade bra så därför testar vi att köra vidare med dem.

Båda två gör jobbet pro bono.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Plan Sverige

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.