Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 30 juni 2009, 13:13
En 35-årig filmare från Stockholm kammade hem vinsten som MrJets resereporter under trettio dagar. Bakom kampanjen står byrån Holy Diver.
Kampanjen, utformad som en tävling, är inspirerad av Cummins Nitros kampanj ”Best Job in The World” som byrån gjorde för turistbyrån i Queensland. Denna gång var avsändaren dock MrJet.
Målet var att hitta en person som skulle få resa runt jorden runt gratis i trettio dagar i utbyte mot att denne även jobbade som resereporter åt MrJet.
Bakom MrJets kampanj står byrån Holy Diver. Nu har en vinnare utsetts. Vinsten gick till Åsa Riton, en 35-årig filmare från Stockholm.
Kampanjen har gått i kvällspress, på nätet och Facebook i Sverige, Danmark och Norge. Själva rekryteringen skedde på Facebook.
Tävlingen lockade 360 000 besökare under de fyra veckor som den pågick. 130 personer anmälde sig till tävlingen.
Queenslands turistbyrå fick in 34 000 jobbansökningar.
Åsa Riton kommer nu att beskriva sina äventyr via Twitter, på en blogg samt på Facebook.
– Åsas bidrag var både seriöst, underhållande, galet och charmigt och hon gav ett mycket positivt intryck både framför och bakom kameran. Juryn är därför övertygad om Åsa kommer bli en resereporter alla vill följa på hennes resa runt jorden, säger Pelle Svensson, marknadschef på MrJet, i en kommentar.
Linda Fagerlind