Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

36 000 namn efter Deportivos Unicef-kampanj

Publicerad: 31 Oktober 2013, 11:18

Foto: Pressbild.

Unicef ställde nyligen kravet att Sverige måste leva upp till barnkonventionen – 14 000 barn flyr till Sverige varje år, men blir många gånger kränkta även här, enligt organisationen. Deportivos Unicef-kampanj ”Flykten slutar här” har gett 36 000 namnunderskrifter.


Ämnen i artikeln:

Mattias RongeDeportivoUnicef

Kampanjen gick ut på att projicera rörliga siluetter av barn på fasader  och publika platser i Stockholm. Allt för att spegla hur barnen lever  som skuggor i samhället.

Uncef uppmanade också svenska folket att gå  in på kampanjsidan och skriva på en namnlista för att göra FN:s  barnkonvention till lag i Sverige.

Unicef överlämnade 35 908 namnunderskrifter till regeringens utredningsgrupp i frågan på FN-dagen den 24 oktober.

25  miljoner människor världen över har också nåtts av budskapet, enligt  sammanställningen.

Frågan lyftes också fram i SVT Debatt samt  debattartiklar i DN och SvD.

– Grundproblemet ligger i att vi  svenskar tror att barn på flykt inte behöver fly vidare från Sverige. Så  är det tyvärr inte i dag, säger Mattias Ronge, vd på Deportivo i en  kommentar.

Deportivo deltar i Most Contagious, vilket är en årliga mässa i London.

Byrån visar dels upp Svettmaskinsprojektet, dels Twitterklänningen.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.