Reklam
"361 prylar, 4 veckors planering, 12 personer, 3 studiodagar och ett motiv"
Publicerad: 5 april 2011, 14:58
361 prylar, 4 veckors planering, 12 personer, 3 studiodagar och ett motiv bildar Blocket nya vårkampanj som smygstartar idag. Bakom kampanjen står reklambyrån John Doe.
TM
Tero Marjamäki
Lagom till vårens storstädning går Blocket ut i en ny kampanj. I kampanjen som är en vidareutveckling av reklamkonceptet "Vad har du att sälja?", lyfter man fram att svenska folket har prylar som inte längre används, till ett värde av 25053 kr (enligt en undersökning genomförd via Yougov februari 2011).
I kampanjen visar man vad man skulle kunna köpa för värdet i förrådet, detta genom att samla saker man kan tänkas ha stående hemma. Skuggan av prylarna visualiserar vad man skulle kunna göra för "pengarna".
Kampanjen blev ett riktigt pillgöra, och föregicks av fyra veckors planering, berättar copywriter Christoffer Lundström och säger att skuggan i filmen, inte är fejkad, utan äkta rakt igenom. Dock är skuggan ditretuscherad i printenheterna.
Kampanjen startar den 4 april och rullar till och med den sista april. Huvudmedier blir tv och nätet, med stöd av webb-tv, print och radio.
Kund: Blocket
Uppdragsgivare: Anna Björklund, Marie Horneman
Kampanjnamn: Vad har du att sälja?
Reklambyrå: John Doe Worldwide
Produktionsbolag: Filmtecknarna
Regissör: Bold Faces
AD: Johan Bränström
Copywriter: Christoffer Lundström
Projektledare: Tommy Gottberg
Produktionsledare: Ellinor Skölde
Producent: Niklas Adolfsson
Fotograf: David Grehn
Ljud: Martin Mighetto, Ljudligan.
Övrig arbetsgrupp:
John Doe Worldwide:
Anders Mjöbring, webbproducent.
Fredrik Blomberg, CD.
Blocket:
Carl-Fredrik Andersson, Art Director.
Johanna Wilkens, pressansvarig.
Axel Nordman, marknadskoordinator/projektledare.