Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

39 svenska medier hotas av böter på grund av utländsk spelreklam

Publicerad: 22 Maj 2018, 13:50

Foto: Mostphotos

Kravet från Lotteriinspektionen är att mediesajterna ska sluta med spelreklam, annars riskerar de viten på uppemot 100 000 kronor.


Ämnen i artikeln:

Dagens NyheterLotteriinspektionenSydsvenskanSpelreklamReklam

Vid årsskiftet väntas de nya reglerna för onlinespel och nätcasinon, inklusive marknadsföring av dem, att införas.

Men än så länge är det fortfarande olagligt för medier registrerade i Sverige att ha annonser från spelbolag som saknar licens i Sverige. Ändå har många valt att späcka sina sajter med reklam för utländska bettingolag och nätcasinon.

Men nu avslöjar Breakit att medierna är satta under press av Lotteriinspektionen. I fredags skickade myndigheten ut ett vitesföreläggande till 39 svenska medier, däribland Dagens Nyheter, Sydsvenskan, Nöjesguiden och en rad stora lokaltidningar. Lotteriinspektionen kräver att medierna slutar med annonser från spelbolag, annars riskerar de böter på cirka 100 000 kronor.

– Vårt mål är att man följer lagen, detta ska få dem att upphöra, säger Marcus Aronsson, samordnare för arbetsgruppen mot illegalt spel på Lotteriinspektionen i en intervju med Breakit.

Men enligt Breakit finns möjligheten för medierna att överklaga beslutet. Förmodligen kommer beslutet då inte ha vunnit lagakraft innan de nya reglerna träder i kraft.

– För vår del är detta av betydelse även om det kommer en ny lag. Även då kommer det att vara olagligt att länka till lotterier anordnade av aktörer som saknar licens, säger Marcus Aronsson till Breakit.

Läs Resumé Insikts granskning av spelbolagens marknadsföring här.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.