Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

4 reklamsnackisar från Oscarsgalan

Publicerad: 23 februari 2015, 10:53

Emelie beskriver Trollkarlen från Oz för Comcast

Foto: Bild ur kampanjfilmen

Det var några saker på temat reklam som väckte extra stor uppmärksamhet under årets Oscarsgala. Resumé har listat snackisarna du inte får missa.


Ämnen i artikeln:

OscarsgalanDigitas LbiComcastForbesSuper Bowl

1. Annonsörerna betalar mer per tittare
Enligt en ny rapport från Forbes är priserna på annonserna under Oscarsgalan högre än priserna på annonserna som rullar under Super Bowl. Det trots att annonserna under filmgalan har betydligt sämre spridning – de når bara hälften så stor publik. De företag som annonserar under Oscarsgalan betalar alltså mer per tittare.

2. De blev första byrån att köpa tv-reklam genom programmatic
Marknadsförings- och teknikbyrån DigitasLBI blev den första byrån att använda sig av så kallad programmatic-teknik, istället för att gå via en mediebyrå, för att köpa tv-reklam under Oscarsgalan:
– Vi är stolta över att vara den första byrån som köper en plats på flera marknader med helautomatisk teknik på ett av de mest prestigefyllda och populära evenemangen som sänds på TV, säger Scott Marsden, SVP Media, på DigitasLBi, i en kommentar.

3. Cadillacs nya image
"The Daring – No Regrets" kallas Cadillacs nya reklamfilm som sändes på Oscarsgalan i natt. Filmens tema, våga stort, ska skapa en ny bild av Cadillac och locka en annan köpare – lyxhandlaren.

Detta är bara ett i raden av försök som gjorts under det senaste året för att förändra den rådande bilden av varumärket. Det senaste året har de till exempel tagit fram en ny logotyp.

4. Blind flicka beskrev sin favoritfilm
Kabelbolaget Comcast bad Emelie, en blind sjuårig flicka, att berätta vilka bilder hon ser inom sig när hon tittar på Trollkaren från Oz. De utgick sedan från hennes beskrivning och skapade en version liknande den hon uppgivit. Annonsen förklarar sedan att personer med nedsatt syn kan få en förbättrad upplevelse av tv-tittande med Comcast "talking guide". Talking guide är en del av Comcast arbete med att försöka underlätta för personer med funktionshinder att ta del av underhållning.

Se Emelie beskriva sin favoritfilm här:

Linnéa Kihlström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.