Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

4 trender för bilder i marknadsföring 2015

Publicerad: 5 januari 2015, 09:54

Rebecca Swift.

Foto: Susanna Sköld.

Fyra trender kommer speciellt att sticka ut vad gäller bilder i marknadsföring under 2015, tror Rebecca Swift på bildbyrån Getty Images.


Ämnen i artikeln:

Getty Images

Enligt Rebecca Swift som har jobbat med och forskat på trender inom visuell marknadsföring under de senaste sex åren, beror trenderna mycket på kamerans kapacitet och hur den förändras.

– I framtiden kommer världen att vilja se mer individualitet och mindre generalisering. Bilderna kommer att bli mindre krystade och konstruerade. Om de nuvarande visuella trenderna fortsätter i framtiden, bör vi också se mer "normala" människor - realistiska kroppsformer, äldre människor som lever dynamiska liv, homosexuella familjer och funktionshindrade, säger hon.

Här är Rebecca Swifts fyra trender för bilder i marknadsföring:

1. Perfekt operfekta bilder. Att teknisk ofullkomlighet är bra och ibland också adderar värde (som Instagram-filter) till bilder som har knyter an till betraktaren på ett känslomässigt plan.

2. Synvinkeln. Hur man ser på en bild är viktigt för visuell marknadsföring. Vilken vinkel erbjuds? Detta är en allt starkare trend och möjliggörs tack vare wearables som Google Glass och GoPRO-kameror, till exempel.

3. Stimulering genom bildspråk. Mänskliga sammanhang, sensuell natur och struktur är alla viktiga element för att addera värde och få en känsla av verkligheten. Motgiftet mot vårt beroende av teknik med andra ord.

4. Kvinnor ökar. Skildringen av hur kvinnor framställs är en pågående diskussion och vi ser allt fler varumärken som lyfter fram kvinnor. Det finns en önskan om mer karaktär, personlighet och autencitet – vilket även syns inom andra områden också som till exempel ålder, kroppar, kärlek.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Getty Images

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News