Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

40 år på 60 sekunder i mobilen

Publicerad: 20 maj 2010, 12:12

SPP:s nya knep för att locka unga pensionssparare: Ett mobilspel. – Förhoppningen är att det ska sprida sig själv. Att de som väljer att spela också väljer att dela och skicka det vidare, säger informationschefen Niklas Bodell.


Ämnen i artikeln:

Niklas BodellSPP

En av pensionsbolagens tuffaste utmaningar ligger i att få personer mellan 20 och 25 år att börja spara i tid. SPP, som ligger trea på "Top of mind-listan" för pensionsbolagen (AMF ligger etta och Alecta tvåa), testar nu ett nytt grepp för att nå den yngre generationen – mobilspelet ”40 år på 60 sekunder”.

– Kampanjen tar framtiden lite närmre och visar på vilken effekt ett litet sparande kan ha för resten av ditt liv, säger Niklas Bodell, informationschef på SPP.

Banners och reklamsnuttar på Spotify ska driva trafik till spelet som är utvecklat av SPP:s byrå More Mobile Relations.

 – Det är egentligen inte så svårt att förstå att du måste spara pengar till en tid när du inte längre får lön. Däremot verkar det vara svårare att förstå att tiden dit går fortare än man tror. Det vi vill visa med 40 år på 60 sekunder är att små val i livet faktiskt också påverkar framtiden, säger Niklas Bodell och fortsätter:

– Dessutom är det här en kul kampanj. Man ska inte bara få insikter, man ska skratta en stund också.

Hur tror du era konkurrenter reagerar på det här?


– Förhoppningsvis jublar de över en jättekul idé som de kanske hade hoppats att de själva kommit på.

Mia Balazsi, chef för internet och sociala medier på SPP:

– Kampanjen visar också att vi inte bara använder de traditionella kanalerna för att kommunicera med våra målgrupper. Att vi vågar tänka nytt och utanför ramarna.

För att få spelet ska man sms:a SPP till 71300, det kostar som ett vanligt sms.

Teamet bakom mobilspelet

Projektteamet på SPP: Lennart Schultz, projektledare marknad, Mia Balazsi, chef internet och sociala medier, Sara Skärvad, PR och kommunikationsstrateg.
Projektteamet på More: Pernilla Hederström, projektledare, Viktor Jacobsson, konceptansvarig, samt Johan Jonsson, art director. Illustrationerna är gjorda av Christina Heitmann.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Niklas BodellSPP

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.