Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

41 Scanmiljoner på spel

Publicerad: 14 Oktober 2010, 08:20

41 miljoner – så mycket satsade Scan förra året på marknadsföring. Klirr och Grey i Stockholm har båda haft uppdrag för livsmedelsjätten, men nu har Scan gått ut i en ny pitch.


Ämnen i artikeln:

KlirrGreyScanSten Andersen

truefalse

Scans senaste kampanj är gjord i samarbete med Grey, en av de två byråer som Scan har anlitat under 2009. Den handlar om produkter framtagna för barn och lanseringen sker på Facebook. Nu går Scan ut i pitch.

För drygt ett och ett halvt år sedan gick Scan ut i en upphandling, med dåvarande marknadsdirektör och marknadschef.

Upphandlingen, som dock aldrig hann komma till ett riktigt avslut och kontraktskrivande, slutade med att Klirr och Grey Stockholm under tiden har fått göra flera projekt, och dela på kontot.

Nu har dock projektuppdraget med Grey slutat och för en kort tid sedan gav Scan sig ut i pitch.

Magnus Sjöholm, marknadsdirektör på Scan, vill dock inte kommentera Resumés uppgifter.
– Jag kan varken bekräfta eller dementera. Jag får be att återkomma.

Sten Andersen, är vd på Grey Stockholm.

Kommer ni att gå in i pitch på Scan igen?
– Nej, det kommer vi inte göra. Vi pitchar inte på befintliga uppdrag. Vill de göra projekt med oss i fortsättningen kommer vi att tacka ja, men de är inte bundna till oss, och vi är inte bundna till dem. 

För tio år sedan slog Scan sig in i svensk reklamhistoria på allvar när de lanserade sina ”Va’hette’re”-filmer för att introducera nya korvar med svåruttalade namn. Förra året gjorde Klirr en re-make på konceptet, denna gång byggde idén på att det kan vara svårare att komma ihåg namn på personer, än på korven.

Innan dess agerade Saatchi & Saatchi fullservicebyrå till Scan fram till byråupphandlingen 2009. 

Om Scan nu är ute efter en fullservicebyrå eller mer detaljspecifika byråer vill inte Magnus Sjöholm heller gå in på.

Scan

Scan ingår i HKScan som är ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. År 2009 omsatte koncernen 11 miljarder koronor och hade 3 000 medarbetare. Scan satsade 41 miljoner på marknadsföring år 2009, enligt Sifo Reklammätningar.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

KlirrGreyScanSten Andersen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.