Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

43 svenska lejon – hittills

Publicerad: 21 juni 2012, 07:53

La Croisette i Cannes.

Foto: Fredrik Thambert.

Gårdagens svenska succé i Cyber och Design gör att vi nu kan summera till 43 svenska lejon hittills i Cannes. Nu krävs bara fyra till för att tangera rekordet på 47 från 2010.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2012

Till slut fick "Curators of Sweden" det stora erkännandet i Cannes Lions, med sitt Grand Prix i Cyber igår. Dessutom fick Sverige två guldlejon som gick till Stockholm Design Lab och North Kingdom.

När vinnarna i 11 av 15 kategorier har presenterats har svenska byråer vunnit totalt 43 lejon (42+1 Grand Prix).

Flest till antalet har DDB Stockholm vunnit, men det finaste priset har Volontaire tagit hem.

Utöver de svenska lejonen kan vi notera att North Kingdom har varit inblandade i ytterligare ett guld och två silver som den danska byrån Uncle Grey tog hem i går. Dessutom har det gått bra för de båda svenskarna Rasmus Keger och Rasmus Wängelin som ligger bakom "One copy song" för Adam Tensta. Kampanjen har bland annat vunnit två guldlejon i PR.

Byråtoppen hittills:
Volontaire: 1 Grand Prix, 2 silver  
North Kingdom: 1 guld, 1 silver, 1 brons
Stockholm Design Lab: 1 guld, 1 brons
Prime: 3 silver, 1 brons
Forsman & Bodenfors: 2 silver, 1 brons
Happy F&B: 2 silver
DDB Stockholm: 1 silver, 7 brons  
Åkestam Holst: 1 silver, 5 brons
Mobiento: 3 brons
Saatchi & Saatchi/MSL: 3 brons
CP+B: 2 brons
Garbergs: 1 brons
Starcom: 1 brons
King: 1 brons
Great Works: 1 brons

UPPDATERING: I den första versionen av denna artikel hade vi missat ett silverlejon till North Kingdom.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2012

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.