Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

5 måsten för varumärken som vill nå 90-talisterna

Publicerad: 7 januari 2015, 17:30

Att dela berättelser är viktigt för "millenials".

Foto: Colourbox.

Tonåringar är en hård nöt att knäcka för marknadsförare. Deras värderingar och medievanor skiljer sig på de flesta plan från de marknadschefer som försöker nå dem. Mediebyrån Zenith har nu tagit fram en rapport om dessa så kallade "millenials". Här är de viktigaste råden.


Ämnen i artikeln:

ZenithOptimediaZenith

Zentih har genomfört studierna "The pursuit of happiness study" och "Brand manifesto to happiness" som båda avhandlar millenials, det vill säga de som är födda från tidigt 90-tal fram till och med tidigt 00-tal. Baserat på resultaten har de tagit fram fem rekommendationer för varumärken som vill göra framgångsrik kommunikation riktad mot målgruppen.

1. Mänskliggör ditt varumärke
"Millenials är vill bygga genuina band baserade på meningsfulla upplevelser, fortlöpande stöd och delningsbara berättelser. Varumärken måste stödja och underlätta det. Bjud in unga människor och låt konversationen flyta fritt genom att visa upp ett autentiskt varumärke som går att relatera till".

2. Bygg meningsfulla tillgångar
"Investera i egna mediekanaler och placera dem i förgrunden av din kommunikationsstrategi. Millenials letar efter meningsfulla upplevelser vilka hjälper dem att bygga ett narrativ som stärker deras identitet. Varumärken måste sätta användarupplevelsen i centrum, vilket kräver ett omfattande och upplevelseorienterat varumärkesbyggande. Varumärkesrösten måste vara autentisk".

3. Skapa ett målmedvetet utbyte av värde
"Viljan att skapa det mesta möjliga av sina liv driver millenials att investera i personlig utveckling. De vill ha ett målmedvetet värdeutbyte med syfte att uppfylla deras högre mål. De förväntar sig att varumärken ska ge dem service. Användarupplevelser måste få dem att känna att de maximerar sina liv och har kontroll över resan mot vuxentillvaron".

4. Orientera kring användarupplevelsen
"I den digitala eran väljer inte människor baserat på tro. De värderar riktiga upplevelser,  inbördes vägledning och expertrekommendationer. Varumärken som Google och Amazon har starka band till sina kunder utan abstrakta koncept och reklam. Förstå vad millenials förväntar sig av produktkategorin och hur de använder dessa produkter eller tjänster. Fundera över hur du kan göra kundens resa så enkel som möjligt. Varumärkesupplevelsen ska springa ur alla plattformar: millenials förväntar sig att företag känner dem och kommer ihåg deras tidigare möten".

5. Dela dina kunders berättelser
"Millenials älskar att dela sina upplevelser med familj och vänner. Ge dem innehåll som får dem att se bra ut. Förstå typen av historier som är värda att dela. Fundera ut hur ditt varumärke kan hjälpa dem att skapa berättelser som förstärker deras identitet".

Zeniths studie "The pursuit of happiness" som ligger till grund för insikterna baseras på intervjuer med 5800 millenials i åtta länder.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

ZenithOptimediaZenith

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.