Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

50 000 Iphone-köpare – utan reklam

Publicerad: 10 Juli 2008, 12:13

50 000 har föranmält intresse. Utan att Telia har behövt köpa medieutrymme. Vid midnatt startar försäljningen av Iphone 3G.


I morgon klockan tio slår Teliasonera upp dörrarna till butiksförsäljningen av Apples nya Iphone 3G.

Men redan i natt börjar telefonen säljas i storstäderna.

– Vi håller som bäst på med de sista förberedelserna inför midnattförsäljningen i Stockholm, Göteborg och Malmö, säger Charlotte Züger, pressansvarig på Teliasonera.

Hon har aldrig upplevt ett liknande medietryck som intresset för mobiltelefonen drivit upp under de senaste veckorna.

– Jag har jobbat på bolaget sedan slutet av 90-talet, säger hon.

Teliasonera är enda återförsäljaren som har avtal med Apple, för att sälja Iphone 3G. Och med tanke på den exklusiviteten har kommunikationen hittills varit mer inriktad på information än försäljning.

– Det låter kanske byråkratiskt. Men vi har bland annat skapat en sida på telia.se där alla intresserade dels fått information, dels kunnat anmäla intresse. 50 000 har föranmält intresse, säger Charlotte Züger.

En föranmälan är inte liktydig med en beställning. Men frågan är förstås om Teliasonera kan leverera antalet telefoner som motsvarar efterfrågan.

Apple har ju tidigare sålt slut på modellen som lanserades förra året.

– Vi hoppas förstås att kunna leverera till alla som vill köpa, men vi vet ju inte hur många av dem som har föranmält sig som också tänker köpa.

Charlotte Züger passar på att lämna en brasklapp:

– Tar telefonerna slut kommer vi så klart att se till det så snart som möjligt kommer in nya.

Byrån PS Communication har anlitats för en gerillakampanj, men annars har det inte krävts några insatser. En effekt av det stora medieintresset är att Teliasonera inte behövt köpa reklamutrymme som vid andra kampanjer.

– Allt gått väldigt snabbt från det vi fick klart med avtal och priser, och det ju tid att boka medieutrymme. Därför har vi arbetat med våra egna kanaler.

Vilka medier driver fram det stora intresset, traditionella medier eller till exempel bloggar?
– Vi har ingen statistik, men jag personligen tror att det mesta som skrivs om Iphone just nu är genererat av alla Iphone-entusiasterna.

Kan ni dra fördel av er exklusivitet i andra sammanhang?
– Vi kommenterar inte avtalet med Apple. Men självklart är den viktig produkt för både oss och kunderna.

Vad skiljer Iphone-kunden från de andra kunderna?
– Jag tror att Iphone–kunden är väldigt intresserad av att surfa mobilt. Det visar också våra egna marknadsundersökningar.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.