Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

50 miljoner för att vinna resekriget

Publicerad: 7 April 2009, 08:42

Stena Line, Scandlines och Sembo satsar fullt ut på att vinna kriget om sommarresenärerna. Med en budget på 50 miljoner och den största och bredaste kampanjen som företaget gjort på ett decennium hoppas de vinna över charterbolagen.


Ämnen i artikeln:

Stena LineStart Communication

– Konjunkturläget just nu gör att det är rätt tid för oss att ta marknadsandelar. Det här är nog den största kampanjen vi gjort någonsin, i alla fall den största vi gjort de senaste tio åren, säger PeO Axelsson, marknadschef på Stena Line.

Bakom kampanjen står Stena Line och dotterbolagen Sembo och Scandlines. Budget för kampanjen är cirka 50 miljoner kronor brutto. Målet – att få svenskarna att åka på bilsemester i sommar.

– Vi har haft konceptet ”bilsemester i Europa” ett tag men nu satsar vi fullt ut i alla kanaler. Det här är en jättestor satsning för oss och mediemässigt är det den bredaste vi gjort. Det är en totalt integrerad kampanj med allt från annonser till sökordoptimering.

Huvudmedia är tv. Kampanjen backas även upp av utomhus, webb, dr, bilagor, radio, print och pr. Dessutom kommer Stena Line skicka ut en bilaga i 1,8 miljoner exemplar.

Startskottet för kampanjen går imorgon, onsdag. Då börjar de animerade reklamfilmerna med Peter Apelgren i rollen som den glade Volvon att synas i TV4, TV4 Plus, TV3 och TV6.

Reklambyrå för kampanjen är Start Communications. Dessutom har Stena Line samarbetat med den italienska 3d-animatören Franco Tassi, från Tax Free Films, som tidigare bland annat animerat filmer åt Honda, Peugeot och Citroën.

Kampanjen kommer att gå fram till midsommar.

Var plockade ni pengarna ifrån?
– Vi har pengar i kassakistorna. Vi har ett företag som är ganska solid och det här är något vi har jobbat emot ett bra tag. Nu var det rätt tid att köra.

Tidigare har Stena Line satsat mycket lokalt, nu kör de rikstäckande.

Fakta. Stena Lines partners

Reklambyrå: Start Communications
Mediebyrå: Bright Media
PR-byrå: Agency

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.