Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

50 miljoner klick – på en månad

Publicerad: 5 juni 2013, 08:21

Evians reklamfilm ”Baby & Me” lades ut på Youtube den 19 april. Sedan dess har klippet fått över 52 miljoner klick.
Enligt Businessweek är det ett lysande exempel på hur roliga reklamkampanjer stärker varumärket.


Evians ”Baby & Me” är en uppföljare på företagets ”Roller Babies” från 2009 som har nära 70 miljoner klick på Youtube. Dessa filmer anses vara så populära för att de är så angenäma och roliga.

Evians grepp lyfts fram av Businessweek i en artikel om att humor kan vara ett kraftfullt verktyg för att stärka varumärket.

Många företag är dock rädda för att använda sig av humoristisk reklam. Dels kan humor vara svårt generellt eftersom folk har så olika smak, och dels kan företag inom sektorer som av naturen inte andas humor se det som knepigt att försöka vara roliga.

Det är heller inte alltid säkert att roliga kampanjer kan hjälpa företag att lyckas strategiskt. Men det kan funka effektivt som ett ”fläckborttagningsmedel” för företag som vill fila på ryktet.

Magnus Helander

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.