Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

590 spänn siffran som stjälper Skugge

Publicerad: 18 mars 2009, 08:21

Linda Skugge behöver inte oroa sig. Den svenska reklamaren har ett timarvode som inte ligger särskilt långt från hantverkaren. Branschsnittet är ungefär 590 kronor – netto.


Snickare eller reklamare? Skillnaden är hårfin, Linda Skugge. Foto: Hanna Teleman.

Resume.se har använt sig av reklamkonsulten Clas Collins digra byråstatistik som han sammanställer i Byråboken varje år på uppdrag av Reklamförbundet.
Det är en genomlysning av ett stort antal byråer som ligger till grund för boken.

I förra årets sammanställning för 2007 var byråintäkten per anställd i snitt ungefär 1,06 miljoner kronor.
Dividerat med ett schablonmässigare arbetsår, som brukar innehålla runt 1 800 timmar, ger det ett timarvode på knappt 590 kronor i snitt för den svenska reklambranschen.   
– Det är inga stora pengar om man jämför med andra konsulter. En organisationskonsult som jobbar för McKinsey debiterar runt 6 miljoner kronor på ett år, säger Claes Collin.

De timarvoden på tusentals kronor som förekommit i debatten efter Linda Skugges krönika häromdagen avfärdar Collin som överdrifter och skrönor:
– Det talas om timpriser på 2000-3000 kronor, men de allra flesta byråerna i Sverige jobbar mot ett fast pris.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.