Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

60 000 i månaden för danska reklamare

Publicerad: 11 september 2009, 07:14

Vinsten i den danska reklambranschen minskade med 16 procent förra året. 26 byråer deklarerade miljonunderskott.
Men den danske reklamaren hade en snittlön på 60 000 kronor i månaden.


Ämnen i artikeln:

Danmark

I veckan har det kommit två stora branschanalyser av den danska reklam- och kommunikationsbranschen. Det är tidningen Markedsføring, tillsammans med undersökningsföretaget RRB, som presenterat sin analys som kartlägger ekonomin i 85 danska byråer  och den bredare undersökningen från Dansk Brancheanalyse.

Båda analyserna kommer fram till ungefär samma sak: jämfört med 2007 var 2008 ett uselt år men danska reklam-, kommunikation- och mediebranschen är igen krisindustri.

Trots allt hade danskarna en tillväxt på cirka 7 procent och antalet anställda ökade med drygt 8 procent. Men branschens totala vinst sjönk med 16 procent. De 230 byråer som Dansk Brancheanalyse räknat på hade en total överskott, efter skatt, på 336 miljoner kronor. Samtidigt hade 26 av de undersökta byråerna  miljonunderskott vilket är nästan en fördubbling jämfört med 2007.

Omsättningen per anställd minskade också. 2007 hade en fjärdedel av de danska byråerna 1 miljon kronor, eller mer, i omsättning per anställd. Förra året var det bara en femtedel av byråerna som orkade nå den nivån.

En förklaring är många anställda med hög lön. Förra året steg lönerna i branschen med 3,7 procent och snittlönen för de 5397 anställda på byråerna låg ungefär på 530 000 danska kronor. I Sverige motsvarar det 728 000 kronor i årslön, eller 60 000 kronor i månaden.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Danmark

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.